پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تنور داغ انتخابات مجلس در بزرگترین حوزه انتخابیه مازندران

0

خبرگزاری فارس استان مازندران – عمران اکبرنژاد|  ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعیین شده است.

 حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی به عنوان بزرگترین حوزه انتخابیه استان مازندران با بیشترین تعداد شهرستان است و ۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

امسال از این حوزه انتخابیه ۲۵۶ نفر در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش‌ثبت‌نام کردند که ثبت نام ۱۴۲ داوطلب قطعی شد؛ هیأت اجرایی در مرحله اول تایید صلاحیت‌ها، صلاحیت ۱۰۴ نفر شامل ۹۴ مرد و ۱۰ زن را تایید کرده است.

با نگاهی به جدول آرای نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که تاکنون ۲۲ نماینده از حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار وارد مجلس شورای اسلامی شدند که ۱۶ نماینده یک بار و ۶ نماینده شامل ابوطالب حبیبی، صالح روحانی‌زاده، عزت‌الله اکبری، ولی‌الله رعیت، سیدعلی ادیانی و کمال علیپور هرکدام دوبار راهی مجلس شورای اسلامی شدند.

 عزت‌الله اکبری در مجلس پنجم با کسب ۷۷ هزار و ۶۳۵ رأی بیشترین رأی را در بین نمایندگان ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص داد و آیت‌الله علی معلمی با ۷۱ هزار و ۵۲۳ رأی در مجلس پنجم و غلامرضا گرزین با ۷۱ هزار و ۲۳۱ رای در مجلس ششم نفرات برتر کسب آرای مردم هستند.

فهرست نمایندگان حوزه انتخابیه به شرح زیر است:
دوره اول: جواد شیرازیان و احمد علیزاده
دوره دوم: ابوطالب حبیبی و عبدالعلی قنبری قادیکلایی
دوره سوم: ابوطالب حبیبی و صالح روحانی قادیکلایی
دوره چهارم: صالح روحانی قادیکلایی و عسگری فقیه
دوره پنجم: عزت‌الله اکبری تالارپشتی و آیت‌الله علی معلمی
دوره ششم: ولی‌الله رعیت و غلامرضا گرزین
دوره هفتم: ولی‌الله رعیت و قربان‌علی نعمت‌زاده
دوره هشتم: سید علی ادیانی‌راد و عزت‌الله اکبری تالارپشتی
دوره نهم: سید‌هادی حسینی و کمال علی‌پور‌خنکدار
دوره دهم: عبدالله رضیان و سیدعلی ادیانی‌راد
دوره یازدهم:کیوان مرادیان کوچکسرایی و کما علی‌پورخنکدار

*افزایش آرا در ۲ دوره
کیوان مرادیان که در مجلس یازدهم با کسب ۶۱ هزار و ۸۵۰ رای به مجلس راه یافته بود در مجلس دهم تنها ۲۱ هزار و ۹۲۷ رای کسب کرده بود که افزایش ۴۰ هزار رأی  بیانگر اقبال قابل توجه عمومی به وی بود و کمال علی‌پور که با ۵۷ هزار ۴۷۶ رأی در مجلس بازدهم حضور دارد در مجلس دهم ۴۶ هزار و ۵۱۲ رای کسب کرده بود که افزایش حدود ۱۰ هزار رای را نشان می‌دهد.

*حضور صفر زنان مازندران در کرسی‌های مجلس شورای اسلامی

در بین ۱۶ کاندیدای نهایی مجلس یازدهم و در بین ۲۴ کاندیدای نهایی مجلس دهم هیچ کاندیدای زنی وجود ندارد و حضور ۱۰ بانوی کاندیدا برای مجلس دوازدهم و حضور جدی برخی از آنان با توجه به فعالیت‌های چهره به چهره و فضای اجتماعی نشان می‌دهد که تصمیم برای حضور در رده‌های بالای جدول را نشانه رفته‌اند و بیشترین تعداد حضور زن در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی مربوط به مجلس دهم با حضور ۱۷ زن بود که ۶ درصد کل نمایندگان را تشکیل می‌داد و نسبت حضور بانوان در بین نمایندگان ۱۲ گانه مازندران در مجلس شورای اسلامی عدد صفر را نشان می‌دهد.

*بزرگترین حوزه انتخابیه مازندران با ۴۰۸ شهر و روستا برای مجلس دوازدهم

حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی ۱۲ درصد مساحت و ۷ درصد جمعیت مازندران را به خود اختصاص داده است و دارای ۹ شهر، ۹ بخش، ۲۱ دهستان و ۳۹۹ آبادی دارای سکنه و ۴۹ درصد جمعیت شهری و  ۵۱ درصد شهری در بزرگترین حوزه انتخابیه مازندران را به خود اختصاص داد.

*ارتباط با مخاطبین

استفاده از تاکتیک‌های اسارت، تکرار، مجاورت، محرک و پاسخ و استفاده از زمان خوش برای معرفی بخشی از تصمیم‌های فعالیت در فرایند انتخابات است؛ در تاکتیک اسارت، فردی که به اجبار در مکانی قرار دارد که این مکان می‌تواند صف خودروی عمومی، نانوایی، شرکت یا کارخانه و مهمانی سیاسی باشد با تبلیغ مواجه می‌شود و می‌توان میزان اثرپذیری و اثرگذاری را بررسی کرد.

عقلانیت هم نوعی احساس محسوب می‌شود که با تجمیع شرایط به تصمیم‌هایی می‌رسد که خروجی آن در رأی تجلی پیدا می‌کند و  آنچه برای افکار عمومی مهم است شفافیت، صداقت و احترام به شعور اجتماعی و سیاسی مخاطبان است‌ که حضور ۴۱ درصدی رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس یازدهم که پایین‌تر از درصد مشارکت کشوری و استانی بود، بیانگر ضرورت توجه به مطالبات افکار عمومی و پاسخ‌گویی مستدل و منطقی همراه با راهکار عملی برای آن است تا شاهد مشارکت حداکثری و همراهی اجتماعی برای تقویت دستگاه قانون‌گذاری، نظارت و پیگیری باشیم.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.