پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تنها 20 درصد زباله‌های مازندران ارزش سوزاندن دارند

0

عضو هئیت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: زباله سوزها کاربردهایی محدود داشته و راه حل اصلی برای مشکل زباله مازندران نیست.

عزیزعابسی، دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که مشکلات زیست محیطی و زباله در سال‌های اخیر توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است، اظهار کرد: آلودگی دریا، وجود زباله در تمامی شهرهای مازندران و مشکلات زیست محیطی از موضوعاتی بوده که در چند سال اخیر به چالش اصلی برای مسئولان و مردم تبدیل شده است.

مازندران مدیریتی برای زیرساخت پسماند نداشته است

وی با اشاره به این‌که مازندران در تمامی سال‌های گذشته مدیریتی برای زیرساخت پسماند، دفع بهداشتی زباله و لندفیل یا گورستان ضایعات نداشته است تصریح کرد: مازندران به طور میانگین 650 تا 700 میلیمتر بارندگی دارد و این بارش‌ها از روی زباله عبور کرده و منجر به تولید شیرابه‌هایی خواهد شد که آلایندگی بالایی دارد.

عابسی با بیان این که همین شیرابه ها باعث شده تا منابع آب های سطحی و زیرزمینی آلوده شوند و تاکنون نیز هیچ اقدامی برای رفع این معضل در استان انجام نشده است، افزود: پسماندها یک چالش در تمام دنیا بوده و تنها مختص ایران و مازندران نیست، اما این چالش با مدیریت صحیح قابل فرصت سازی است.

دبیرکارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران یادآور شد: در تمام دنیا پسماندهای شهری با پسماندهای صنعتی، عفونی و بیمارستانی تفکیک می‌شوند و این مورد باید در کشور ما هم صورت گیرد.

چگالی زباله در ایران بیش از سایر کشورهاست

وی با اشاره به گام های مهم برای مدیریت پسماند، یادآور شد: گام اول پس از کاهش زباله تفکیک است، چراکه چگالی زباله در ایران بالای 300 کیلوگرم بر مترمکعب و دارای رطوبت بالا و همچنین به سرعت باعث فساد و تجدید پذیری هستند در حالی که در کشورهای پیشرفته به علت خشک بودن و بسته بندی مناسب محصولات زباله ها از وزن پایین تری برخوردارند.

برای حدود 20 درصد از زباله‌ها تفکیک از مبدا شود

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با تاکید بر این که موضوع زباله در ایران به علت سنگینی و رطوبت زیاد باید با روش مناسب مدیریت شود به ارائه راهکار پرداخت و خاطرنشان کرد: برای حدود 20 درصد از زباله ها باید تفکیک از مبدا صورت گیرد، چراکه قابل استفاده مجدد است.

عابسی با یادآوری این نکته که  کمپوست کردن مواد فساد پذیر می‌تواند در مدیریت پسماند کمک کننده باشد تصریح کرد: بخشی از راهکار درخصوص مشکل زباله به فرهنگ شهری مرتبط شده و باید در این خصوص فرهنگ سازی انجام شود.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران اظهار کرد: 10 تا 25 درصد زباله ها به غیر از سوختن هیچ ارزش دیگری ندارند و فقط می‌توان با سوختن از آنها انرژی تولید کرد. این نکته را باید توجه داشت که بیش از 75 درصد از زباله ها نباید داخل زباله سوز شوند، چراکه هیچ سودی ندارند.

باید در ساماندهی محل‌های دپوی زباله گام‌های اساسی برداشت

عابسی با اشاره به این که هیچ روش جادویی برای دفع زباله در دنیا وجود ندارد، یادآور شد: مدیران اگر در پی خرید زباله سوزهای گران قیمت هستند، باید بدانند که با این هزینه‌ها می‌توان برای ساماندهی محل‌های دپوی زباله گام‌های اساسی برداشت.

دفن ایمن، بازیافت و کمپوست از راهکارهای اساسی برای عبور از چالش زباله است

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل درخصوص راهکارهای مفید برای عبور از چالش زباله گفت: دفن ایمن، بازیافت، کمپوست و زباله سوز از راهکارهای اساسی برای عبور از چالش زباله هستند که مدیران باید به ترتیب اولویت در پی آن ها باشند.

عابسی با اشاره به اینکه هیجانی وارد شدن به مسئله زباله ها و تمرکز صرف در زباله سوزها می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد تصریح کرد: همان طور که دفن، شیرابه ها و کمپوست زباله خطراتی را به همراه دارد، زباله سوزها هم می تواند دارای خطراتی باشند که مهم ترین آن آلوده کردن هوا بوده، که نیاز به سیستم های فیلتراسیون دارد.

باید برای آلایندگی زباله سوزها کاری کرد

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران خاطرنشان کرد: اگر زباله سوز برای شهرهای پرجمعیت تهیه شود باید برای آلاینده ها و هزینه‌های بالای آن فکر اساسی شود.

وی با اشاره به این که هیچ منطقه ای از کشور به اندازه مازندران دارای سرسبزی و بارندگی نیست، تصریح کرد: مازندران تنها امید ایران و منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی است که نیاز به توجه ویژه ای دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل یادآور شد: برخی از تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه زباله سوز یا سدسازی می تواند آسیب های زیادی را به دنبال داشته باشد؛ برای نمونه دریاچه ارومیه قربانی سدسازی های بی رویه شد.

فقط 20 درصد از زباله ها ارزش سوزاندن دارند

عابسی ادامه داد: تفکر ناصحیحی در میان مدیریت شهرداری های مازندران وجود دارد که با زباله سوز می‌توان مشکلات زباله را برطرف کرد، درصورتی که از نظر علمی چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ چراکه فقط 20 درصد از زباله ها ارزش سوزاندن دارند و مابقی اگر در دستگاه زباله سوز قرار بگیرند می توانند مشکلات زیست محیطی بسیاری را ایجاد کنند.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران گفت: زباله سوزهایی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان برق تولید کرد. در مازندران پس از فصل برنج، تمامی کاه‌ها سوزانده می شود در حالی که از این کاه ها پس از جمع آوری می توان در کمپوست و زباله سوز استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان این که برای پیشرفت، باید هزینه ها و سختی های مربوط به خودش را پرداخت کرد و هیچ موفقیتی بدون هزینه امکان پذیر نخواهد بود گفت: اگر می خواهیم مشکلات زیست محیطی و زباله مازندران برطرف شود، باید از امکانات موجود به صورت یکپارچه استفاده کرد.

بسیاری از شهرداران مازندران درک درستی از مسائل محیط زیستی و زباله ندارند

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به رسالت اصلی این کارگروه یادآور شد: رسالت اصلی این کارگروه موضوع پسماند است که باید با تولید فکر نسبت به برطرف کردن این مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد.

عابسی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شهرداران مازندران به دلیل نداشتن تخصص، درک درستی از مسائل محیط زیستی و زباله ندارند که لازم است برای این مسئله کتاب هایی تالیف و در مدارس تدریس شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.