پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک مازندران را تهدید می‌کند

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، بابک مؤمنی شامگاه امروز در همایش آب و خاک، منشأ زندگی با بیان اینکه باید اراده عملیاتی و قوی برای حفاظت از خاک وجود داشته باشد، اظهار کرد: نباید در دل بحران قرار بگیریم و برای عبور از بحران و تبدیل آن به چالش دست و پا بزنیم بلکه قبل از وقوع بحران باید به فکر پیشگیری از بحران باشیم.

وی ادامه داد: همانطور که امسال ریزگردها را در استان مازندران تجربه کردیم، به این معنی بوده که بحران خاک از آنچه می‌بینیم و لمس می‌کنیم به ما نزدیک تر است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: باید جدی تر و زودتر از اینکه به اَبَر چالش در حوزه خاک مواجه شویم و در مرحله‌ای که به‌عنوان یک مسئله مطرح است بتوانیم برای اقدامات پیشگیرانه آماده شویم.

 مؤمنی بیان کرد: پایگاه داده و اطلاعات آماری درستی نداریم در حالیکه باید پایگاه داده روزآمد از وضعیت خاک استان مبتنی بر دانش روز داشته باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مسأله فرسایش خاک یک مسأله کلیدی است و باید بپذیریم الگوهای بارش در مازندران تغییر کرده و باید تغییر اقلیم را به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر بپذیریم.

وی تصریح کرد: با پدیده متفاوت نزولات جوی مواجه هستیم و باید ببینیم چه قدر در برابر این موضوع  آمادگی داریم.

 مؤمنی با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم جلوی خسارات بزرگ را بگیریم، گفت: باید برنامه جامع آبخیز سیاست اصلی استان باشد چراکه با آخرین ذخیره‌گاه امنیت غذایی مواجه هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: باید برای برنامه‌ها و الگوهای تحقیقاتی که ارائه می‌شود پیوست تحقیقاتی ارائه کنیم.

وی با طرح این سوال که چقدر برنامه خاک‌ورزی حفاظتی را در استان عملیاتی کردیم، گفت: هر میزان که خاک در نتیجه اقدامات ما مبتلا به شوری و مسمومیت شود ضربه به پیکره امنیت غذایی کشور است.

وی ادامه داد: تا روزی که در این سازمان مشغول فعالیت هستم چیزی ما را از رسالت پاسداری از امنیت غذایی دور نخواهد کرد.

وی بیان کرد: به‌عنوان نمونه ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا در ایران بوده و گردش اقتصاد آن ۵ تا ۸ میلیارد دلار، درحالیکه سهم اقتصادی آن در کشور کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: توازن و پایداری منابع آب و خاک باید اولویت همه دستگاه‌ها باشد و مشخص کنیم چه توقعی از مازندران داریم تا سیاست‌های درستی در این بخش تنظیم کنیم.

 مؤمنی اضافه کرد: مدیریت توام آب و خاک و پذیرش تغییر اقلیم به عنوان واقعیت استان مازندران است که باید سیاست های الگوی کشت بر این مبنا باشد.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.