پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تشویق و اصالت‌بخشی به حجاب و متناسب‌سازی تذکر

0

خبرگزاری فارس ـ سرویس فرهنگی|مساله حجاب در سال‌های اخیر به واسطه شبکه‌های اجتماعی و پویش‌های مختلفی که به مقابله با حجاب پرداخته‌اند، موجب شده که با نوعی کم‌توجهی در مساله حجاب روبرو شویم و این امر دامان مردم متعهد و انقلابی و مومن مازندران را هم‌ گرفته و کار را به جایی رسانده که رعایت حجاب و عفاف یکی از مطالبات جدی اقشار مختلف مردم شود.

پوشش امری است که حریم خصوصی و عمومی را شامل می‌شود و امر حجاب نه تنها در کشور ایران اسلامی ما بلکه قانون‌گذاری‌ متعدد در کشورهای گوناگون در باب پوشش وجود دارد و در این راستا حجاب امری مهم و ضروری است که همگان در همه جوامع به آن نیازمندند.

 

در این بین اما برخی معتقدند که دولت و مسؤولان امر، بیش از آنچه که باید و قانون اجازه داده، در مساله حجاب و عفاف وارد شده‌اند و برخی دیگر اما معتقدند که رهاکردن حجاب و عفاف در برهه‌ای از زمان موجب ولنگاری شده و بر این باورند که مردمی کردن حجاب و عفاف و سپردن مساله حفظ حجاب به سازمان‌های مردم‌نهاد مساله‌ای است که می‌تواند جامعه را نجات دهد.

*مخاطب‌شناسی در مساله حجاب مهمترین عاملِ رواج این فرهنگ 

منیره موحدی یکی از کارشناسان‌ فرهنگی در مازندران بر این اعتقاد است که متاسفانه در بسیاری از موارد به برنامه‌های حجاب و عفاف در درون سازمان و یا در بین قشر خاصی بسنده شد و باید دامنه فعالیت‌ها گسترش یابد.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی مخاطبان در بحث حجاب و عفاف به خبرنگار فارس گفت: برای فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در مازندران باید به سمت افرادی رفت که نیازمند این برنامه‌ها هستند و با مخاطب‌شناسی و ارائه برنامه به این افراد، بازخوردشان را مورد توجه قرار دهیم.

به گفته این شهروند مازندرانی، باید افرادی که نیازمند اطلاع‌رسانی در بحث حجاب و عفاف هستند شناسایی و با استفاده از ابزارهای مناسب، جذاب‌سازی و فرهنگ‌سازی، خوراک فرهنگی مناسب به آنان ارائه شود.

وضعیت فعلی حجاب را بَرنمی‌تابیم و معتقدیم باید جوانان جامعه ما با داشته‌های فرهنگی ما آشنا شوند و باید مساله حجاب به‌درستی و با ابزارهای مناسب بیان شود و همانطور که دشمنان در بحث تخریب حجاب با جذاب‌سازی در بحث بی‌حجابی وارد شده‌اند، ما باید با خوراک فرهنگی مناسب برای عموم‌ جامعه وارد شویم.

موحدی گفت: وضعیت فعلی حجاب را بَرنمی‌تابیم و معتقدیم باید جوانان جامعه ما با داشته‌های فرهنگی ما آشنا شوند و باید مساله حجاب به‌درستی و با ابزارهای مناسب بیان شود و همانطور که دشمنان در بحث تخریب حجاب با جذاب‌سازی در بحث بی‌حجابی وارد شده‌اند، ما باید با خوراک فرهنگی مناسب برای عموم‌ جامعه وارد شویم.

وی افزود: بسیاری از افراد بی‌حجابی که امروزه در استان می‌بینیم، از خانواده‌هایی هستند که چارچوب‌ها را قبول دارند ولی خوراک فرهنگی مناسب در اختیارشان قرار داده نشده و لذا نیازمند فعالیت فرهنگی هستند و باید با شناسایی این قشر، فعالیت فرهنگی مناسب و فراگیر به آنان‌ ارائه و با وارد کردن این افراد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و سپردن بخشی از امور به آنان و ملزم کردن این افراد به رعایت حجاب در قبال کار واگذاری شده، در راستای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در بین آنان‌ تلاش کنیم.

 

* احیا و ترویج حجاب و عفاف به‌عنوان فرهنگ ایرانی اسلامی

یکی از شهروندان مازندرانی هم با بیان اینکه امروزه بسیاری از نسل‌های جدید با فرهنگ حجاب و عفاف، به معنای واقعی آشنا نیستند، گفت: شاید در مدارس و دانشگاه‌های ما آنچنان که باید به این‌ مورد پرداخته نشده و به نوعی با رها کردن بحث حجاب در برهه‌ای از زمان و رواج کم‌حجابی اکنون به جایی رسیدیم که هرآنچه خانواده‌ها رشته‌اند، یک شبه با دانشگاه رفتن فرزندان‌ پنبه شده و اکنون دست‌شان به جایی بند نیست تا کنترل انجام دهند.

بابایی با اعلام اینکه تنزل بنیان خانواده مهمترین هدف دشمن است، به خبرنگار فارس گفت: دشمن با حجاب و عفاف به جنگ با بنیان خانواده آمده و زن این عنصر مهم بنیان خانواده را نشانه رفته تا به‌قول خودش مادرانی بی‌تعهد در جامعه داشته و با رشد بی‌بندوباری در این قشر، جامعه ایرانی-اسلامی را نابود کند.

وی گفت: ما باید این هوشیاری را در بین آحاد جامعه، جوانان، نوجوانان و حتی خانواده‌ها ایجاد کنیم که با این‌ مساله بی‌حجابی فرزندان و نوه‌های خود کنار نیایند.

وی افزود: امروز در مرحله‌ای هستیم که برخی از افرادی متدین هم به مساله بی‌حجابی عکس‌العملی نشان‌ نمی‌دهند و بر این باورند که نوه‌های‌شان همین‌ پوشش را دارند و نمی‌توانند کاری کنند در حالی که اگر از همان ابتدا از خودمان شروع می‌کردیم، شاید وضعیت اسفناک امروز را نداشتیم که با چنین اوضاع نابسامانی در بحث حجاب روبرو باشیم و لذا باید فرهنگ ایرانی و اسلامی و لزوم‌ حجاب در این‌ نظام برای جوانان ما به، درستی بیان شود.

به گفته بابایی، احیا و ترویج حجاب و عفاف به‌عنوان فرهنگ ایرانی اسلامی مساله مهمی است که شاید توجه نکردن به این امر مهم و رها کردن مساله حجاب موجب این ناهنجاری بی‌حجابی شده که اگر جوانان و نسل جدید ما با فرهنگ اصیل ما به‌درستی آشنا شوند، به سمت فرهنگ بیگانه‌ نخواهند رفت و باید در کنار فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف، سیاست‌گذاری‌ها متناسب با اهداف باشد.

 

* شبکه‌سازی فرهنگ و حجاب در بین‌نسل جوان

غلامی از دیگر شهروندان مازندرانی هم با اشاره به فعالیت‌های جزیره‌ای در بخش فرهنگی و حجاب و عفاف گفت: باید با شبکه‌سازی در بین نسل جدید در راستای حجاب و عفاف، دانش آموزان و دانشجویان به عنوان قشر مهم و اثرگذار و آینده‌سازِ جامعه را به سمت رعایت حجاب و عفاف سوق دهیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: برای نجات جامعه در بخش حجاب و عفاف نیازمند راهبری کلان هستیم و همه نهادها باید با هم تلاش کنند تا گام‌ مثبت و مهمی در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف برداشته شود‌، جامعه ما در هر شرایطی با اتکا به این‌ مردم و همراهی و همگامی آنان به این‌ جایگاه رسیده و اکنون هم وضعیت حجاب و عفاف در مازندران را که با خون بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید رنگین است بَر‌نمی‌تابیم و نیازمند حرکت مردمی با استفاده از بدنه مردمی و تشکل‌ها هستیم.

غلامی گفت: مردم مازندران به کشف بدحجابی و بی‌حجابی موجود در جامعه و این استان انتقاد دارند و مسؤولان امر و دولت و مسؤولان مازندران باید به این خواسته مردمی به‌عنوان مطالبه عمومی توجه کنند و در این بخش با فرهنگ‌سازی درست و اصولی، برنامه کلان و راهبردی و مردمی کردن حجاب و عفاف به مطالبه مردم در این بخش جواب دهند.

* تمامی دستگاه‌ها و نهادها نیازمند یک اقدام واحد و برنامه جامع در زمینه عفاف و حجاب هستند در این بین مسوولان استانی هم بارها و بارها به مساله حجاب و عفاف و ضرورت آن در جامعه تذکر داده‌اند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر حفظ و ترویج حجاب اسلامی در جامعه، حفظ حجاب و عفاف را از توصیه‌های مهم شهدا می‌داند که رعایت کردن آن واجب است.

آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری پیرامون عفاف و حجاب گفت: رهبری در دیدار با مسئولین نظام فرمودند حجاب محدودیت شرعی و قانونی است نه محدودیت دولتی و کشف حجاب نیز حرام شرعی و سیاسی است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه بعضا مشاهده می‌شود برخی مسؤولان درباره حجاب برنامه منسجم و منظمی ندارند، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌ها و نهادها نیازمند یک اقدام واحد و برنامه جامع در زمینه عفاف و حجاب هستند.

به گفته نماینده ولی فقیه در مازندران، ترویج سبک زندگی فاطمی و عفاف و حجاب در جامعه لازم و ضروری است.

* تشکیل قرارگاه استانی عفاف و حجاب در مازندران

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران هم در جلسات مختلف با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی تکلیف شرعی و قانونی در مواجهه با بدحجابی دارند، گفت: دستگاه‌های اجرایی در موضوع عفاف و حجاب به تناسب اختیارات باید اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه قرارگاه استانی عفاف و حجاب در مازندران‌ تشکیل شده، خاطرنشان کرد: موضوع عفاف و حجاب امری نیست که بخواهیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم، چرا که همه، مسؤول هستیم و هیچ دستگاهی نباید در اجرای قوانین این حوزه کم‌کاری یا کج‌کارکردی داشته باشد.

حسینی‌پور با تاکید بر اینکه دشمن تلاش دارد در عرصه جنگ‌ رسانه‌ای، جامعه را در موضوعات مختلف تحریک کند، افزود: دشمن تلاش می‌کند به واسطه ابزارهای ارتباطی بی‌حجابی را ترویج نماید، لذا در چنین شرایطی اقدامات فرهنگی مبتنی بر ایده‌های نو و جهاد‌ تبیین از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار مازندران گفت: واحدهای صنفی، اقامتگاه‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف هستند به افرادی که به قوانین شرعی و قانونی حوزه حجاب توجه نمی‌کنند، خدمات‌رسانی نکنند و در این زمینه دستگاه قضایی نیز پشتوانه اجرای ضمانت‌های قانونی با متخلفان است.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مازندران برای تابستان امسال باید اقدامات موثر فرهنگی در راستای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی انجام بدهند، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی از ظرفیت ایده‌های نو و جوانان انقلابی برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در سواحل استفاده کنند و مدیران برای این جوانان نقش قائل شوند.

گزارش: مریم نظری

پایان‌پیام/۸۶۰۰۲/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.