تسریع در روند رسیدگی به روابط میان کارگر و کارفرما با راه اندازی سامانه جامع
ایسنا/مازندران مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف اصلی راه اندازی سامانه جامع روابط کار بهبود سلامت اداری، شفافیت و تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما است.
کوروش یزدان صبح امروز در کارگاه آموزشی سامانه جامع روابط کار منطقه سه کشور که در بابلسر برگزار شده است، با اشاره به اینکه در بخش رسیدگی الکترونیکی باید بتوانیم با بکارگیری تمامی ظرفیتها چند موضوع را مورد توجه قرار بدهیم، اظهار کرد: یکی از رسالتهای اصلی مدیران و همکاران حوزه روابط کار به عنوان سفیران آغاز این حرکت و آموزش سامانه جامع رسیدگی الکترونیکی به جامعه هدف است.
وی با اعلام اینکه آموزش سامانه جامع رسیدگی الکترونیکی به صورت منطقه ای در استانها برگزار میشود، تصریح کرد: از مدیران روابط کار در استانها خواستهایم که افراد مسلط، متخصص و توانمند را در این خصوص به کار بگیرند تا بعد از این بتوانیم با استفاده از تجربه و توان بالای آنان در راستای انتقال این اطلاعات و آموزش به شرکای اجتماعی راهبری لازم را داشته باشند و کمک کنند که سامانه جامع روابط کار به خوبی راه اندازی شود.
مدیرکل روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در هیئتهای حل اختلاف عملاً و به وضوح سه جانبه گرایی را مد نظر داریم و به طور صحیح اجرا میکنیم و حضور نمایندگان کارگر کارفرما و دولت در آن ظرفیت بسیار بیشتری را در سطح کشور بوجود میآورد.
یزدان نقش خطیر معاونت روابط کار و حوزه مراجع حل اختلاف کار را بسیار حساس و مهم عنوان کرد و افزود: ضروری است با دانش و علم روز با استفاده از ظرفیتهای الکترونیکی در راستای ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف کوشا باشیم.
وی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی از لحاظ علمی و تخصصی در حوزه روابط کار بیان کرد: باید این سرمایهها را شناسایی و با تشکیل کار گروهی در سطوح استانی، منطقهای و کشوری در راستای اصلاح قانون کار به بهترین نحو گام برداریم.
مدیرکل روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر قابلیت اجرایی بالای سامانه جامع روابط کار گفت: باید از تبادل پروندههای فیزیکی و بررسیهای فیزیکی قدری فاصله بگیریم و با استفاده از تکنولوژی و علوم روز، بتوانیم بدون جابجایی فیزیکی نظارت و رویت پروندهها را براساس سوابق الکترونیکی با کمترین زمان ممکن و رویت آرا طرفین را تا قبل از دیوان، مورد ملاحظه قرار بدهیم تا قابلیت بهره برداری بهتری را برای مراجع دیگر شود.
یزدان ادامه داد: از سویی دیگر، در سیاستگذاریها و شناسایی آرای برتر و هیئتهای برتر در کشور میتوانیم از طریق این سامانه با رعایت مولفههای مختلف بپردازیم بنابراین تمام این تسهیل گری، سرعت عمل و کیفیت کاردر بخش تبادل اطلاعات الکترونیکی و رسیدن این موضوع برای ما قابلیت احصا را در سامانه جامع روابط کار امکان پذیر میکند.
وی افزود: سوابق در پرونده الکترونیکی هم کارگران و کارفرمایان مادام العمر وجود دارد و مشکل مفقود شدن مدارک و با هر رویدادی و یا جابجایی فیزیکی ادارات و نقل مکان اسناد باوجود سامانه جامع روابط کار به دلیل الکترونیکی بودن حل خواهد شد.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: موضوع دیگری که برای ما اهمیت دارد و در نشست اخیری که مقام عالی وزارت با تشکلهای کارگری و کارفرمایی داشتند و خیلی هم مورد تاکید قرار گرفت، حضور نمایندگان تشکلها در مراجع حل اختلاف می باشد که با آغاز فعالیت سامانه جامع روابط کار در همه استانها و ضرورت حضور و امضاء الکترونیکی اعضا این مشکل را حل خواهد کرد و مدیران روابط کار و روسای هیئت ها باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.
یزدان با اشاره به اینکه سامانه جامع روابط کار، آغاز یک حرکت بسیار مطلوب و ارزندهای است، خاطرنشان کرد: قریب به ۵۱ زیر سامانه را در سامانه جامع روابط کار به کار خواهیم گرفت، و به محض تکمیل بحث آموزش ، ۱۹ زیر سامانهای که در حوزه اداره کل روابط کار و جبران خدمت، را رسما در سطح کشور آغاز و اعلام کنیم.
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه جامع روابط کار را در استانها پیگیری خواهیم کرد تا این سامانه به یک بلوغ و ظهور کامل برسد، یاداور شد: اعتقاد داریم اساس کار این سامانه بر شفافیت و سلامت اداری پایه گذاری شده است و قطعاً از بروز مشکلات مبتلا به در این حوزه جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، گفتنیست این کارگاه آموزشی دو روزه، امروز با حضور مدیران و روسای روابط کار و کارشناسان این حوزه و تحلیلگران سیستم ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانهای مازندران، گلستان، گیلان و سمنان در مجتمع رفاهی شهید عظیمی سازمان بهزیستی در بابلسر آغاز شده است.