پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ترسیم افق توسعه شهرستان نکا بر پایه اقتصاد مقاومتی

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نکا، امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیم متنوع و گسترده ای مواجه است که یکی از این مفاهیم، اقتصاد مقاومتی است.این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد.

 

اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار در شرایط کنونی تحریم و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها و تاکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت‌دار اقتصادی، احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی، خودداری جدی ازخریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند. مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود. دانش بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی، بهره برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری کلانی شده است، مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران، مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه خواری و قاچاق، افزایش بهره وری انرژی و نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی راهکارهای پیشنهادی معظم له برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مازندران با دارا بودن مزیت‌های فراوان اقتصادی و اجتماعی از مناطقی بوده که می‌تواند نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشد.

به منظور تقویت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از مبانی این فرهنگ غنی جلساتی به صورت مدون در شهرستانهای مازندران برگزار شده است.

نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی شهرستان نکا امروز با حضور مدیرکل مهندسی دفاعی و پدافندغیرعامل وزارت دفاع در فرمانداری برگزار شد.

مدیرکل مهندسی دفاعی و پدافندغیرعامل وزارت دفاع و مدیر معین اقتصاد مقاومتی شهرستان نکا در این نشست گفت: اقتصاد کلان کشور وابسته به نفت بوده که اقتصاد مقاومتی گامی جهت شکوفایی دیگر امکانات جهت رونق اقتصادی است.

جعفر چراغعلی افزود: شهرستان نکا با داشتن ظرفیت‌های مختلف استعداد خوبی جهت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی دارد که مدیران نقاط قوت و ضعف را بیان کنند که ما به عنوان مدیر معین نظارت، پیگیری و پشتیبانی طرح‌ها را برعهده داریم.

وی بیان کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی شهرستان نکا، کارگروه اقتصاد مقاومتی 10 پروژه قابل اجرا را به ما گزارش دهند تا بتوانیم روند اجرای آن را سریعتر کنیم.

چراغعلی بیان کرد: باید با تعاملات مشکلات و مسائل را شناسایی و برای رفع آن گام برداریم که مشکلات به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزارش می‌شود.

تقویت زیرساخت‌های توسعه صنعتی در نکا

فرماندار نکا نیز گفت: چندسال گذشته یکی از مهم‌ترین محورهای شعار سال مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی است که دشمن نیز تلاش دارد خدمات و کارآیی نظام را کمرنگ جلوه دهد که همه باید با تعامل و وحدت جهت رفع مشکلات و توسعه جامعه به ویژه اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

عبدالجواد توحیدی مقدم افزود: اقتصاد مقاومتی نیاز به تعامل خوب مسئولان، قوای سه گانه و همدلی و همراهی مردم را می‌طلبد که تحقق شعارسال نباید نمادین باشد بلکه باید ساز و کار اجرایی آن مشخص باشد.

وی با بیان اینکه نکا ظرفیت خوبی جهت توسعه دارد که باید راهبرد و راهکارها به درستی مشخص شود، ادامه داد: سیمان، نیروگاه، شهرک صنعتی،کشاورزی و گردشگری یک صنعت فرابخشی از اولویت‌های شهرستان است و افق و چشم انداز ما این است که طرح‌هایی که قابلیت اجرایی داشته باشد را مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: کارگروه گردشکری، رفع موانع تولید،کارگروه اشتغال و ستاد رونق اقتصادی در شهرستان فعال است که باید ستاد اقتصاد مقاومتی را بیش از این فعال کنیم.

فرماندار نکا گفت: طرح‌هایی که جهت اشتغال و دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند باید به اهلیت، ضرورت و آمایش سرزمینی توجه شود تا به درستی هدایت شوند.

توحیدی مقدم افزود: سالانه 100 هزار تن هلو در این شهرستان تولید می‌شود که جشنواره هلو سوم مرداد در روستای بایع کلا برگزار می‌شود.

توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی نکا

مدیر جهاد کشاورزی نکا نیز گفت: نکا درتولید بسیاری از محصولات کشاورزی در استان و کشور رتبه خوبی دارد که در بحث اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی در زمینه توسعه باغات، گیاهان دارویی، توسعه کشت گلخانه، بکارگیری روش‌های دانش بنیان، توسعه ظرفیت تولید و هر روستا یک محصول گام‌های موثری برداشته شد

علی طاهری افزود: دربحث توسعه کشت گلخانه ای، پنج هکتار زمین واگذارشد و سه مجوز نیز برای کشت لیمو صادر شد. روستای کوهسارکنده به عنوان دهکده دامپروری مطرح بوده که تسهیلات با همکاری بسیج  و صندوق کارآفرینی پرداخت می‌شود. اگر اختیارات به مدیران شهرستان تفویض شود بسیاری از مشکلات ما رفع می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا نیز گفت: با وجود زیبایی‌های بکر و طبیعت زیبا در این شهرستان می‌توانیم در زمینه جذب بیش از پیش گردشگر گام برداریم.

حسینی افزود: باید با همدلی میان میراث، محیط زیست و منابع طبیعی از فضای دشت، جنگل و ساحل شهرستان جهت توسعه طرح‌های گردشگری گام برداریم.

رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی نکا نیز گفت: اقتصاد مقاومتی در حقیقت مقاوم‌سازی اقتصادی واحدهای تولیدی و بنگاه‌های کاری درمقابل بسیاری از ناملایمات از جمله دشمنان خارجی، سیستم ناکارآمد بانکی است که برای اجرای فرمایش مقام معظم رهبری باید تشکل‌های مردمی، تعاونی‌ها و سندیکاها مورد توجه قرار گیرند.

ابوالقاسم سلیمانی سوچلمایی افزود: تسهیلات طرح فراگیر جهت ایجاد اشتغال باید به افرادی که توان ایجاد شغل دارند پرداخت شود.

 / ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.