پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تدارک روزهای خنک تابستان‌گذرانی برای «رویا» در مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،  قرار بود پانزدهمین سفر درنای امید متفاوت باشد به این صورت که روز پنج‌شنبه ششم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کشور بلژیک درنای رویا به منطقه فریدونکنار منتقل شد.

این پروژه در راستای احیای گونه درنا صورت گرفت؛ پروژه‌ای با اما و اگرهای فراوان که هدف اصلی آن حفظ مسیر پروازی این گونه ارزشمند بوده است.

درنای امید گذرانی یک روز زودتر از سال گذشته پس از ۱۳۰ روز زمستان یعنی روز۱۴ اسفند ماه همراه با درنای رویا تالاب فریدونکنار را ترک کرد اما درنای بلژیکی رویا توان همراهی با درنای امید را نداشت و روز بیستم اسفند ماه در منطقه عباس‌آباد مازندران زمین‌گیر شد.

باتوجه به گزارش‌ها ماموران محیط زیست در همان زمان در محل حاضر شده و نسبت به زنده‌گیری پرنده اقدام کردند و پس از بررسی و با رعایت پروتکل‌های لازم پرنده را به اوجاکله فریدونکنار منتقل کردند.

از آن زمان تاکنون بررسی‌ها در ارتباط با شرایط نگهداری این پرنده با همکاری مرکز بلژیک در دستور کار قرار گرفته است.

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره آخرین وضعیت درنای بلژیکی رویا، اظهار کرد: نگرانی‌ها درباره شرایط نگهداری این پرنده با توجه به شرجی بودن هوا به مجموعه مرکز بلژیک منتقل شد که اعلام شده در شرایط رطوبتی و حرارتی هیچ محدودیتی برای نگهداری وجود ندارد.

وی افزود: حتی تمهیدات  لازم برای انتقال به نقطه‌ای از ارتفاعات هراز اندیشیده شده تا این پرنده به سازه موقت منتقل شود، اما از آنجایی که نقل و انتقال سازه ریسک همراه دارد، این گزینه فعلا منتفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: در این زمینه طی مشاوره عنوان شد که با استفاده از مه‌پاش‌ها می‌توان فضایی خنک فراهم کرد.

کاویان تصریح کرد: باتوجه به گرم شدن هوا و شرایط خاص هوای استان برای درنای رویا سیستم دمنده و تهویه هوا برای خنک کردن و استفاده از مه‌پاش و فواره‌های آبی فراهم شده است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب درنای رویا، گفت:  خود مجموعه بلژیک تایید کرد می‌تواند در این مکان بماند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: با فراهم کردن فضای خنک و مطبوع روزهای خوبی برای تابستان گذرانی درنا فراهم شده است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.