پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تخلیط برنج ایرانی در استان‌های بزرگ کشور با نوع خارجی/برنج‌کاران حمایتی از دولت ندیدند

0


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، یک برنج‌کار همه فکر و ذکرش قد کشیدن نشاهای سبز و تبدیل آن به خوشه‌های طلایی برنج است و در این راه تمام تلاشش را به‌کار می‌گیرد تا بهترین محصول را به سفرهای مردم ارمغان بیاورد.

تولیدکنندگان برنج با دست‌های پینه‌بسته و کمرهای خمیده درست در زمانی‌که محصولات را به سفره‌های ایرانی عرضه می‌کنند که در کنار قیمت پایین محصول‌شان دل‌شان از دلالان و از ورود برنج‌های خارجی گرفته ولی با این وجود دست از تلاش برنداشته و در این مسیر خواهند ماند.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران با توجه به مشکلات برنج‌کاران و همچنین آغاز فعالیت کشت و کار و مشکلات آنان و ارائه راهکار برای حل مشکلات، اظهار کرد: باتوجه به بارش‌های امسال، تولید برنج بسیار خوب بود به‌طوری‌که تولید برنج کشور به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سید.

وی با بیان اینکه نیاز برنج کشور حدود ۳میلیون تن است، افزود: با توجه به این میزان تولید ۵۰۰ هزار تن کسری برنج داشتیم که اعلام کردیم به دولت ۷۰۰هزار تن برنج وارد شود.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: این میزان واردات باتوجه به کسری ۵۰۰ هزار تنی برنج ۲۰۰ هزار تن نیز برای ذخیره‌سازی در نظر گرفته شود.

علیزاده شایق بیان کرد: باتوجه به این میزان نیاز، علاقه دولت به واردات و حمایت بدون چون و چرا از واردکننده‌ها موجب شد دولت گوش به حرف کسی نمی‌دهند و در ۶ ماهه نخست امسال ۷۵۰ هزار تن واردات صورت گرفته و احتمالا هنوز هم درحال وارد شدن است.

وی یادآور شد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ برنج زیادی وارد کشور شده، به‌طوری‌که در سال ۹۸ حتی در زمان محدودیت واردات در آن فاصله هم برنج وارد شده بود ولی چون ممنوع بود در گمرک مانده بود و واردکننده‌ها با تلاش و پیگیری ۲۰۰هزار تن دیگر را هم توانستند ترخیص کنند؛ به این معنا که همه جا پُر از برنج شد.

دبیر انجمن برنج ایران اظهار کرد: اتفاق بدی که افتاده، این بود قیمت دلار تغییر کرد و دولت هم اصرار داشت به واردکننده‌ها برنج با ارز دولتی ندهد، اگرچه خیلی از آنان توانستند ارز دولتی بگیرند ولی برخی نگرفتند که اگر فرض بر این باشد هم دولت ارز دولتی نداده همان ارز آزاد باعث شده که قیمت برنج خارجی بالا برود.

علیزاده شایق ادامه داد: الان در شرایطی هستیم که در بازار قیمت برنج وارداتی نزدیک برنج خوب خودمان است یعنی اختلاف سه یا چهار هزار تومان بیشتر نیست و برای مصرف‌کنندگان باتوجه به اختلاف قیمت برنج داخلی و خارجی، مطمئنا خرید برنج داخلی در اولویت است. 

وی با طرح این سوال که باتوجه به کیفیت خوب برنج داخلی چرا از برنج‌های خارجی با این قیمت استقبال می‌شود و واردکننده‌ها باز هم تمایل به واردات دارند؟ گفت: این موضوع بحث عجیبی است و این برنج‌ها را نه همه البته برخی‌ها با برنج خوب داخلی مخلوط می‌کنند و در مراکز بزرگ مثل تهران، شیراز، اصفهان و مشهد برنج را به اسم برنج ایرانی می‌خرند که در واقع برنج مخلوط شده است.

دبیر انجمن برنج ایران با اعلام اینکه دولت هیچ حمایتی نکرده است، افزود:  از جمله اینکه برنج‌کاران نتوانستند کود دولتی و سم دولتی بخرند و مجبور هستند از بازار آزاد خریداری کنند.

علیزاده شایق اضافه کرد: همچنین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی از جمله تقسیم، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی نمی‌گوییم متوقف شده بلکه خیلی کند شده است.

وی با بیان اینکه بحث مکانیزاسیون نیز خیلی خوب داشت پیش می‌رفت، بیان کرد: اما  ماشین‌آلات وارد شده گران، نهاده‌ها گرانی و دستمزد کارگران بالا نتیجه این می‌شود قیمت تمام شده برنج بالا می‌رود ولی عرضه کننده با خودش فکر می‌کند من با این قیمت بفروشم کسی نمی‌خرد نهایتا این برنج‌ها ظالمانه از دست کشاورز خارج می‌شود و کشاورز به زور می‌تواند با فروش برنج تولید داخلی زندگی خود را تامین کند.

دبیر انجمن برنج ایران در پایان خاطرنشان کرد:  وزارت جهاد کشاورزی باید همت بیشتری کند ما تنها راهی که داریم باید هزینه تولید برنج را پایین بیاوریم که در این زمینه خیلی موفق نبودیم.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.