پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تخلف با ترکیب 7 نوع برنج متفاوت!

0

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مازندران با اشاره به اینکه تخلف فراوانی با نام برنج مازندران صورت می گیرد، گفت: در بررسی‌های به عمل آمده یک کارگاه فقط ۷ نوع برنج مختلف را با یکدیگر ادغام کرده بود که این امر تشخیص داده شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، مسعود جوادی در نشست بررسی مشکلات استاندارد برنج در کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان این‌که در هفته گذشته، فریدونکنار به عنوان پایتخت برنج ایران معرفی شد، اظهار کرد: گروه‌هایی که به دنبال دریافت استاندارد هستند، باید در مسیر این مهم حرکت کرده و شرایط آزمایشگاهی برای کارگاه تولیدی خود فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط برای استان‌های شمالی کشور فراهم شود تا نسبت به قیمت و استانداردهای برنج تصمیم گیرنده نهایی باشند، تصریح کرد: ویژگی دریافت نشان استاندارد کاملا مشخص است و محصول ملی باید برای دریافت این نشان، تولید ملی داشته باشد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی مازندران با اشاره به اینکه در کارگاه‌های تولیدی برنج آزمایشگاه حداقلی محصولات، مدیر آموزش دیده و فرایند تحت کنترل باید وجود و حضور داشته باشند، افزود: اگر واحدهای تولیدی نیاز به داشتن علامت استاندارد را احساس کردند باید هزینه آزمایشگاه و مابقی شرایط را فراهم کنند.

وی همچنین از ورود برنج هندی و پاکستانی در فصل برداشت برنج در مازندران گلایه کرد و خواستار بررسی این موضوع شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی مازندران با بیان اینکه با صدور پروانه استاندارد مخالفتی نمی شود، خاطرنشان کرد: اگر برای تمامی واحدهای تولیدی برنج شرایط آزمایشگاهی، استاندارد، بسته‌بندی و نمونه‌برداری در یک واحد انجام شده و واحد بسته‌بندی محصولات به مانند فریدونکنار جامع باشد، از هر منطقه برنج با کیفیتی به بازار ارائه خواهیم داد.

جوادی گفت: یک واحد تولیدی که نمی تواند آزمایش‌های کیفی را انجام داده و مسئول کنترل کیفی داشته باشد و اگر این امر صورت بگیرد نشان دهنده شکستن علامت استاندارد است. واحدهای تولیدی باید عضو کمیسیون ملی استاندارد شوند و در ترویج آن پیگیر باشند. در خصوص استانداردسازی برنج فعالیت هایی چون ترویج و مشارکت استاندارد، توجه به فرآیند تدوین استاندارد منطبق با استاندارد ملی و درخواست بازنگری و توجه به مباحث آزمایشگاهی را می‌توان انجام داد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.