پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تحویل یک جوجه عقاب طلایی و۲ جوجه سارگپه به محیط زیست چالوس

0

ابوالقاسم محمدپور روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: یک جوجه عقاب طلایی توسط یکی از روستاییان دوستدار طبیعت روز جمعه در روستای کردیچال شهرستان کلاردشت پیدا و تحویل یگان محیط زیست شد.

وی ادامه داد: این جوجه عقاب طلایی ۳ ماهه که بعد از معاینه دامپزشکی سالم تشخیص داده شد هنوز به لحاظ سنی آمادگی لازم برای پرواز را ندارد و تا زمان پرواز در این محیط نگهداری می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس و کلاردشت افزود: ۲ جوجه پرنده شکاری از گونه سارگپه، کمیاب نیز چند روز گذشته توسط اهالی روستاهای بخش مرزن آباد تحویل این اداره شده است.

وی تصریح کرد: این ۲ جوجه ۲ ماهه نیز از نوع پرنده‌های شکاری کمیاب هستند که بعد از انجام معاینه برای رسیدن به شرایط سنی پرواز نگهداری خواهند شد.

محمد پور از مردم و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه پرنده مصدوم و زمین گیر شده، آنها را به واحدهای محیط بانی و اداره محیط زیست شهرستان چالوس تحویل دهند و یا با شماره ۵۲۲۲۹۲۷۶ تماس بگیرند.

عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی (Aquila chrysaetos)، از خانواده Accipitrida بوده و یکی از باشکوه‌ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می‌رود و اندازه طول بدن این پرنده ۷۵ تا ۸۳ سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر است.

این پرنده حمایت شده دارای منقار بزرگ، چنگال‌های قوی، بال‌های وسیع، دم پهن و پاهای پردار هستند که آشیانه خود را روی درختان مرتفع و صخره‌های غیر‎قابل دسترس می‌سازد.
سارگپه ها پرنده‌ای کمیاب، گردن کوتاه، بال‌های بلند و دم نسبتاً کوتاه دارد و معمولاً در حال اوج‌گیری و چرخش دیده می‌شوند و مانند عقاب‌های کوچک بنظر می رسند ولی سر و منقارشان نسبتاً کوچک‌تر و رنگ پرو بال آنها خیلی متغیر است.

محل زیست سارگپه در ناحیه دریای خزر است اما در این ناحیه نیز به ندرت به چشم می‌خورد.

۱۲۹۵/‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.