پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تحويل گوساله مرال چهاردانگه به پناهنگاه حیات وحش سمسکنده

روز گذشته ( سه شنبه 6 خرداد 1393 ) یک گوساله مرال (گوزن قرمز) كه توسط یکی از چوپانان اهل روستای بندبن پيدا شده بود، به پناهگاه حیات وحس سمسکنده تحویل داده شد.

1

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، مسئول پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری گفت: این گوساله که به تازگی متولد شده در قلب پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه درحالیکه تنها و بدون مادر بوده توسط یکی از چوپانان، از اهالي روستاي بندبن چهاردانگه مشاهده و به محیط زیست تحویل شده است.

 

مهندس علی کلانه افزود: مادر این گوساله احتمالا توسط شکارچیان غیرمجاز شکار و یا توسط حیوانات درنده از جمله پلنگ از بین رفته است.

 

کلانه گفت: این گوساله هم اکنون در سایت مرال پناهگاه حیات وحش سمسکنده نگهداری می شود و در سلامت کامل بسر می برد و حداقل باید تا ۲ ماه دیگر با شیر تغذیه شود.

 

محیط بانان اسم این گوساله مرال زیبا را که به لحاظ جنسیت ماده است تی تی (در زبان محلی به معنی شکوفه) گذاشته اند.

 

مرال (گوزن قرمز) بزرگترین گونه گوزن ایران می باشد و در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی میکند.

 

متاسفانه در سال های اخیر به علت شکار بی رویه و تخریب رویشگاه های جنگلی جمعیت گونه شدیدا کاهش یافته و نسل مرال در خطر انقراض قرار گرفته است.

 

ایجاد جاده های متعدد توسط ادارات منابع طبیعی برای بهره داری در عمق جنگل ها علاوه بر آنکه دسترسی افراد متخلف و شکارچیان غیرمجاز را به عمق جنگل های شمال ممکن ساخته است، ایجاد صدای اره برقی و رفت آمدهای متعدد برای برداشت چوب، امنیت را در تمامی زیستگاه های مرال حتی در دورافتاده ترین نقاط جنگلی از بین برده است.

 

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد مرال های باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در تمام مناطق جنگلی شمال کشور شدیدا کاهش یافته است.

 

maral-3

maral-1

 

maral-2

 

1 نظر
  1. سعید می گوید

    خیلی زیباست الله اکبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.