پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تحصیل هر دانش آموز در یک اتاق مخصوص…

0

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان اوتیسمی در استان گفت: از سال آینده یک مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسمی در مازندران احداث می‌شود.

سید حسین قاسمی در گفت و گو با ایسنا، احداث حداقل یک مرکز مخصوص آموزشی اوتیسم در تمامی استان‌ها را اولویت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام و اظهار کرد: در همین راستا با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان و همچنین مجمع خیرین و طی جلسات متعدد احداث یک مدرسه مخصوص بیماران اوتیسم تا سال آینده در دستور کار اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قرار گرفته است.

وی از تأسیس مجمع خیرین ویژه آموزش استثنایی و راه اندازی آن تا انتهای بهمن ماه سال جاری یاد کرد و افزود: در حوزه ساخت مدارس دو قدم باید برداشته شود که یکی تأمین زمین مناسب و دیگری تأمین اعتبار ساخت که با تأسیس مجمع خیرین استثنایی امیدواریم حداقل مراحل شروع ساخت یک مدرسه اوتیسم در سال آینده در مرکز استان عملیاتی شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، تعداد کلاس‌های مخصوص اوتیسم در استان را ۹ کلاس برشمرد و با بیان کمبود فضاهای آموزشی خاطرنشان کرد: ۷۰ دانش آموز اوتیسم در این کلاس‌ها که ضمیمه مدارس استثنایی استان بوده مشغول به تحصیل هستند.

قاسمی با بیان اینکه در یک مدرسه استثنایی دانش آموزان با معلولیت‌های مختلفی چون کم توان ذهنی، معلولیت‌های حرکتی، نابینا، ناشنوا و اوتیسم مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: یک کلاس در این مراکز مخصوص بیماران اوتیسم در نظر گرفته شده که به لحاظ ساختاری باید ویژگی‌های خاصی در آن مناسب سازی شده باشد.

وی، نبود مراکز آموزشی مستقل به دلیل کمبود فضای آموزشی را علت نبود آمار درست در این حوزه، معرفی و تصریح کرد: تعداد دانش آموزان اوتیسمی که واجب التعلیم محسوب می‌شوند بنابر دلایل فوق آماری قابل استناد نیست و به همین علت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور احداث حداقل یک مدرسه مخصوص اوتیسم در هر استان را در اولویت قرار داده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران کلاس‌های مخصوص اوتیسم را دارای ویژگی و آموزش‌های خاص عنوان کرد و گفت: در این کلاس‌ها برای هر دانش آموز یک کابین (اتاق) در نظر گرفته شده تا بخشی از آموزش‌ها در داخل آن و برخی دیگر در فضای بازتر همراه با دکوراسیون خاصی ارائه شود که داشتن یک مدرسه مخصوص بر اساس این مدل‌ها در افزایش کیفیت آموزش تأثیرگذار خواهد بود.

قاسمی در ادامه با بیان تعالیم مخصوص معلمان و دوره‌های ویژه آموزشی آنان تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هر ساله طی دوره‌های متعدد تربیت مدرس و با دعوت تنی چند از معلمان استثنایی همه استان‌های کشور، آموزش‌های تخصصی به روز را برای آنان برگزار می‌کند.

وی در ادامه افزود: این معلمان با دریافت تعالیم تخصصی آموزشی در سازمان، تبدیل به مدرس کلاس‌های تربیتی استان می‌شوند و معلمان حوزه آموزش استثنایی استان که دوره‌های اوتیسم را پشت سر نگذاشته‌اند با کمک این مدرسان و شرکت در کلاس‌های ضمن خدمت تحت تعلیم قرار می‌گیرند.

قاسمی، کلاس‌های استانی معلمان را مرحله بندی شده معرفی کرد و گفت: دوره‌های ضمن خدمت به صورت چند روزه و طی چندین مرحله متوالی با فاصله‌های ماهانه مشخص برگزار شده و معلمان با کار در کلاس زیر نظر اساتید عیوب خود را رفع کرده تا بتوانند به عنوان یک معلم متخصص در خدمت نوآموزان اوتیسم باشند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران کودکان دارای معلولیت اوتیسم را در سه طیف خفیف، متوسط و شدید دسته بندی و تصریح کرد: طیف‌های خفیف و متوسط، آموزش پذیر بوده و می‌توانند به ترتیب در مدارس عادی و استثنایی کشور مشغول به تحصیل شده و تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه طیف شدید اوتیسم در مراکز بهزیستی است خاطرنشان کرد: این بیماران به علت شدت معلولیت نمی‌توانند از آموزش استفاده کنند و تنها در حد تربیت پذیر برخی مهارت‌ها را در مراکز بهزیستی کسب خواهند کرد.

قاسمی با اشاره به منحنی نرمال معلولیت تصریح کرد: همانند سایر معلولیت‌ها طیف خفیف‌تر می‌توانند در مدارس عادی کشور تحت حمایت سازمان مشغول به تدریس شوند و چنانچه فضای آموزشی متناسب و خدمات معرفی شده در اختیار داشته باشیم مطمئناً خانواده‌ها بیماران منزوی خود را به این مراکز جهت ارزیابی و آموزش معرفی خواهند کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.