پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تحرک انتخاباتی در فضای مجازی مازندران رصد می‌شود

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، حجت الاسلام علی اصغر زکوی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز شکل گیری شورای نگهبان در ساری گفت که برای این منظور ستاد ویژه نظارت بر تحرکات انتخاباتی فضای مجازی در مازندران با حضور افراد جوان و تحصیل کرده

تشکیل شده است.

وی توضیح داد: این ستاد فعالیتش شروع شده و همه فرایند انتخابات در فضای مجازی را پیگیری می‌کند و رصد کردن هم هرگونه تبلیغات زودهنگام و همه افراد و شخصیت‌هایی را شامل می شود که به نوعی خودشان را نامزد انتخابات معرفی می‌کنند.

زکوی گفت: تاکنون برخی از تحرکات و فعالیت های تبلیغات انتخاباتی زودهنگام در روزنامه‌های محلی در قالب تبریک به انتصاب مدیران و یا سالروز میلاد ائمه اطهار (ع) مشاهده شده که به صورت غیرمستقیم برخی افراد تلاش کردند تا خودشان را در معرض نمایش افکار عمومی می‌دهند و این گونه فعالیت ها در قالب تخلفات و رصد انتخابات به دادستان مرکز استان معرفی شد.

همکاری ۱۳ هزار نفر با هیات نظارت و بازرسی شورای نگهبان

وی از جذب نیروهای جوان و تحصیل کرده برای همکاری با دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در مازندران خبر داد و افزود: با توجه به اینکه فرایند انتخابات در حال اکترونیکی شدن است، شورای نگهبان برای جذب، بازسازی و به کارگیری این نیروها در سال جاری اقدام کرده است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران تعداد افراد همکار با هیات نظارت و بازرسی را ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: طبق دستورالعمل جدید عمده این افراد جوان و دارای تحصیلات بالا هستند که در کنار افراد با تجربه فرایند انتخابات را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های لازم در این زمینه نیز به افراد ارائه می‌شود، افزود: اگر چه هنوز طرح جامع الکترونیکی شدن انتخابات نوشته نشده است و سلامت انتخابات در شرایط فعلی انتخابات الکترونیکی قابل تضمین نیست، اما شورای نگهبان با بازسازی نیروهای جوان و تحصیل کرده همه فرایندها را طبق دانش روز رصد می‌کند.

زکوی از شکل گیری هیأت نظارت پنج نفره مازندران و سه نفره در ۲۲ شهرستان استان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: شورای نگهبان در تائید و یا رد صلاحیت نامزدها از چهار منبع وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت احوال و دستگاه قضائی استعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه این دفتر در اعلام عمومی رد یا تأیید صلاحیت با محدودیت قانونی مواجه است، افزود: دفتر نظارت و بارزسی شورای نگهبان در مازندران همه پرونده‌های صلاحیتی نامزدها را براساس مفاد و مقررات قانونی بررسی می‌کند و به توصیه هیچیک از جناح‌های سیاسی توجهی ندارد و البته رد صلاحیت‌ها به خود شخص نامزد طبق مفاد و قوانین اعلام می‌شود.

کارپردازی به جای نمایندگی

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران وجود قانون انتخابات قابل تفسیر و تحلیل و به‌روز نبودن آن را عامل اساسی بروز برخی انحرافات و آسیب‌های انتخاباتی دانست و گفت: به همین دلیل امروز در افکار عمومی ناکارآمدی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را از زاویه تأیید شورای نگهبان می‌بینند.

وی افزود: شورای نگهبان فقط براساس مفاد قانون مبنی بر اینکه نامزدها باید دارای مدارک تحصیلی مورد نظر و مسلمان باشند و ضد دین نباشند، صلاحیتشان را بررسی می کند و صد البته هرگونه تخلفات و موارد قضائی از نامزدها وجود داشته باشد طبق قوانین در تأیید یا رد صلاحیت این افراد مورد لحاظ قرار می گیرد.

زکوی با ابراز تاسف از اینکه ” بسیاری از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات به وعده‌های انتخاباتی روی می‌آورندکه پس از رأی گرفتن از مردم در قالب کارپردازهای شهرستان‌های خودشان فعالیت می‌کنند “، گفت: مردم بدانند که شایسته گزینی داوطلبان در مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط خودشان انجام می‌شود و آنان هستند که می‌توانند افراد شایسته را به عنوان نمایندگان خودشان راهی مجلس و یا شوراها کنند.

وی با اظهار اینکه ” ریشه همه آسیب‌های انتخاباتی در حوزه تبلیغات و ناکارآمدی نمایندگان مردم نواقص قانونی انتخابات است “، افزود: شورای نگهبان طبق رهنمود رهبری چندین بار به روزسازی و بازنگری قوانین انتخابات کلیات موضوع را به مجلس و دولت اعلام کرده است اما همچنان این موضوع تبدیل به طرح یا لایحه نشده است.

مازندران ۱۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

‌انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه زمان بندی اعلام شده اسفند ماه امسال برگزار می شود.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.