پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تجهیزات تولیدکنندگان فرسوده و ابتدایی است

0

مشاور هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی مازندران خواستار ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان شد و گفت: تجهیزات تولیدکنندگان فرسوده و ابتدایی است و مدرن شدن تجهیزات کارگاهی باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد چلنگری در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی مازندران و بنیاد ملی نخبگان که با حضور نخبگان استان در بخش های مختلف در اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد، با بیان اینکه نیاز به تکنولوژی روزبه‌روز بیشتر می‌شود گفت: برای به دست آوردن و تولید محصولات سالم و قابل ‌رقابت در بازار مجبور به استفاده از تکنولوژی در بخش کشاورزی هستیم.

وی تصریح کرد: قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی در دنیا از جمله مسائل برای رقابت در بازار است و تکنولوژی سبب می‌شود تا قیمت‌ها تاحدی کاهش یابد.

چلنگری با بیان اینکه به نخبگان برای مدیریت واردات محصولات نیاز داریم خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین داخلی و وارداتی می‌تواند به ارتقای تولیدات کمک کند و فناوری داخلی در توسعه اشتغال‌زایی نقش‌آفرین هستند.

رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران گفت: بخش خصوصی امروز از خلاء استفاده از نخبگان در تولید رنج می برد و باید از ظرفیت نخبگان در تولید و اقتصاد استفاده کنیم.

عبدالله مهاجر در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی مازندران و بنیاد ملی نخبگان که با حضور نخبگان استان در بخش های مختلف در اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد، با اشاره به جایگاه بالای نخبگان در جامعه ادامه داد: اگر بخش خصوصی و نخبگان در کنار هم جمع شوند می‌تواند در ارتقای تولید و محصولات نقش‌آفرین باشند.

رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه اگر امور اجرایی به بخش خصوصی واگذار می‌شد اکنون شاهد مشکلات کمتری بودیم، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئول برپایی نمایشگاه‌ها است و اتاق بازرگانی در این راستا نیز بیش از مسئولیت خود ورود و همکاری کرده است.

مهاجر خواستار ترسیم هدف‌گذاری برای تولیدات و برپایی نمایشگاه‌های محصولات مختلف در مازندران شد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان در روند تولید و صادرات محصولات تعالی و توسعه بخش خواهد بود.

شکاف میان بازار و نخبگان برداشته شود

همت الله پیر دشتی رئیس کارگروه کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه نباید این سیستم آموزشی در مقابل تغییر مقاومت کند، خاطرنشان کرد: فرصت ها در استان باید شناسانده شود تا هدفمند حرکت کنیم و شکاف میان بنیاد نخبگان و بازار از میان برداشته شود.

ضعیف تولیدات صادرات‌گرا در مازندران

کرم سینا رئیس کارگروه اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران نیز در این جلسه گفت: در اقتصاد کلان هدف اول ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی است که همه در گرو تولید است. تولید صادرات‌گرا می تواند موثر باشد.

سینا با بیان اینکه اقتصاد با تولید صادرات گرا پویا می شود، تصریح کرد: در کارگروه اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران مشکلات در این زمینه را شناسایی ‌می‌کنیم.

بروکراسی اداری مانع تحقق ابداعات نخبگان!

حمید آقاگل‌زاده رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان‌ با اشاره به اینکه نخبگی در عمل باید محقق شود، گفت: با توجه به وضعیت کشت و کار در شالیزار استان مازندران سیستم” وجین کن” تعریف کردیم اما همچنان این طرح در بروکراسی اداری باقیمانده است.

 وی با اشاره به اینکه پرداخت مالیات نیز به توسعه کمک می کند، تصریح کرد: همچنان در پرداخت مالیات ها از سوی ادارات با چالش رو به رو هستیم به طوریکه که در سایر کشورهای جهان پرداخت مالیات از آنجایی که با ارائه خدمات به خود مردم برمی‌گردد از اقبال عمومی بهتر برخوردار است اما در ایران تلاش می شود که فرارهای مالیاتی اتفاق بیافتد.

مجوزهای دست و پاگیر برای نخبگان

فاطمه تقوی دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این نشست گفت: هرچند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت برای نخبگان در ارائه طرح ها و اجرایی کردن آنها بسیار حائز اهمیت است اما حمایت ها از سوی دستگاه‌ها برای نخبگان می تواند غیر مالی باشد، به طور مثال موانع  گرفتن مجوزها از سر راه نخبگان برداشته شود.

10 شرکت دانش بنیان در لیست انتظار قرارداد با پارک علم و فناوری

مرتضی رادمهر مدیر امور موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: قراردادهای شرکت های دانش بنیان به صورت ۹۹ و ۶۶ ساله منعقد شده و این نشان از پیشرفت در این مقوله های شرکت های دانش بنیان است به طوریکه در حال حاضر 10 شرکت منتظر هستند تا قراردادهایی با آنها منعقد شود.

وی گفت: محدودیت پارک های علم و فناوری نداشتن تیم اقتصادی است.

علی یعقوبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری نیز در این نشست اظهار کرد:  تولید پایین و بهره‌وری کم موجب ضرر می شود به طوری که ارائه محصول جدید و معرفی آن در بازار کاری دشوار به نظر می‌رسد.

یعقوبی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان به دنبال تسهیلات ارزان قیمت هستند و برای ارائه محصولات و طرح خود حتی برای دریافت یک وام ۵۰ میلیونی نیز مشکل دارند.

وی افزود: به دلیل بودن زمین‌های کشاورزی در مازندران مصرف کود در این استان فراوان است و این امر موجب آسیب جدی به منابع پنهان آب و خاک می شود بنابراین در این راستا نیز باید اقداماتی صورت گیرد.

مازندران در صادرات محصولات کشاورزی ضعیف است

عبدالله هاتفی مدیرعامل شرکت پوشش حیات سبز مازندران در این جلسه گفت: مازندران مرکز تولید مرکبات کشور است و ما همچنان در مورد صادرات این محصولات دچار ضعف هستیم.

مدیرعامل شرکت پوشش حیات سبز مازندران با اشاره به اینکه این شرکت در مورد نگهدارندگی میوه  ها خدمات می دهد، گفت: یکی از دلایل صادرات ضعیف مرکبات عدم استفاده از محصولات ضروری برای صادرات است.

فاصله زیاد دانشگاه با مسئولان اجرایی

فردین غلامپور عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: طرح هایی که قابلیت اجرایی داشته باشند باید به مرحله اجرا برسد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاهیان با مسئولان اجرایی فاصله دارند، افزود: در حالیکه در سال های گذشته به طرح های نامشخص تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کردیم امروز اثری از آنها وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به عدم وجود سیستم هواشناسی نقطه‌ای گفت: مازندران به دلیل قطب بودن در بخش کشاورزی دمای ساعتی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه این سیستم در هواشناسی مازندران وجود ندارد که ساعات دقیق اوج سرما را اطلاع دهند تا بتوان از یخ‌زدگی و اتفاقات دیگر پیشگیری کرد.

لزوم توجه به تکنولوژی سلامت محور

عزیزالله شهیدی فر معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست خاطرنشان کرد: در بخش صادرات، مازندران در حال پیشرفت است به طوریکه تولید گندم در گذشته یک میلیون تن بوده که اکنون به پنج تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بهترین کیوی دنیا در مازندران  وجود دارد، افزود: دو سال است که صادرات کیوی نیز در مازندران آغاز شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: ضرورت نیاز به تکنولوژی در بخش کشاورزی وجود داشته و استعدادهای خدادادی استان با تکنولوژی باید هماهنگ شود. توجه به فناوری نوین و دانش نیز ضرورت دارد و تکنولوژی سلامت محور حائز اهمیت است.

کشت پرتقال در اراضی شیب‌دار توجیه منطقی و علمی ندارد

شمسعلی هادی زاده رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه دانشمندان باید کیمیاگری کنند، اظهار کرد: کیمیاگری یعنی اینکه ۲۰۰ گرم آلومینیوم ۵ میلیون تومان بفروش رود اما همچنان این موضوع در میان مدیران جا نیفتاده است.

وی با بیان اینکه اراضی مازندران، آب و کشاورزی آن به هدر رفته است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی فهمی از ماشین‌آلات کمک‌کننده برای تولید درست در بخش کشاورزی ندارد.

هادی زاده یادآور شد: تولید صادرات گرا، بهره‌ور محور خواهد بود و متأسفانه به بهره‌وری فکر نمی‌کنیم و وقتی به گندم یارانه می‌دهیم، یعنی بهره‌وری و نخبه پروری تعطیل می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران به سیاست جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: کشت پرتقال در اراضی شیب‌دار توجیه منطقی و علمی ندارد.

وی با تأکید براینکه کشاورزی مازندران نیازمند مدیریت واحد است، تصریح کرد: تولید دانش‌بنیان یعنی اینکه باید به بهره‌وری توجه کنیم و کشاورزی مازندران نیازمند مدیریت بهره‌ور محور است.

لزوم برنامه ریزی دستگاه‌های اجرایی برای تولید و اقتصاد دانش‌بنیان

علی احسانی مشاور هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه گفت: باید دستگاه‌های اجرایی برای تولید و اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کنند چرا که فناوری از مسائل اساسی پیش روی اقتصاد است.

وی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در فرایند تولید دانش‌محور و بهره‌ور مهم برشمرد و اظهار کرد: برداشت این است که بنیاد نخبگان تعامل مطلوبی با اتاق بازرگانی و بخش اقتصادی ندارد و باید زمینه ارتباط و تعامل بیشتر فراهم شود.

در دانشگاه های ما تولید علم صورت نمی‌گیرد

صابر کاظمی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی مازندران نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: سرمایه های دانشگاهی که برای آن زمان می گذاریم  از سرمایه نفت هم بالاتر است.

وی افزود : متاسفانه در دانشگاه های ما تولید علم صورت نمی‌گیرد بلکه صرفاً به توزیع علم می انجامد. برخی از اختراع های صورت گرفته در دنیا باید بومی سازی شود. دانشگاه ها باید مخترع پرور باشد و تنها به تدریس فکر نکنند. باید از نخبه ها در دانشگاه ها استفاده تا تولید صادرات گرا برای دانشجویان آموزش داده شود.

وی گفت : چرا دانشجو در ورود به اقتصاد بازار وقت آن باید تلف شود، تجاری سازی ها و رونق اقتصادی باید در کمیسیون ها در دستور کار قرار گیرد.

کم رنگ بودن صنایع تبدیلی در مازندران

رضا فرهمند عضو هیئت علمی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این نشست گفت: ۸۰ درصد صنایع تبدیلی در خارج از استان مازندران است و این به اقتصاد استان لطمه وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه از صنایع تبدیلی در زمینه نیاز استان مازندران استفاده بهینه نشده است، خاطرنشان کرد: در برف و یخ زدگی پرتقال ها در سال گذشته وجود صنایع تبدیلی به استان می توانست کمک کار باشد.

این استاد دانشگاه گفت: صنعت کشاورزی در مازندران رونق زیادی دارد اما حضور صنایع تبدیلی بسیار کم رنگ است و صنایع تبدیلی محصولات استان مازندران درخارج از استان وجود دارد. به طور مثال در مورد برنج تنها صنایع تبدیلی ما خشک کردن برنج است اما وقتی کشت برنج در استان مازندران انجام می شود باید فرآورده های دیگری اتفاق بیافتد و این امر با حضور صنایع در استان انجام شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری طرح مشترک با صنعت نداشته است و باید صنایع، پایلوت های در خود دانشگاه مستقر تا از استادان و دانشجویان بیشتر استفاده شود.

عضو هیئت علمی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه تسهیلات صرف در توسعه کمک‌کننده نیست افزود: نبود افراد متخصص در رشته های مختلف در هر بخش  از چالش‌های مطرح است.

مازندران دومین استان کشور در تعداد مخترع

محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۱۵ کارگروه در اتاق فکر توسعه تعالی استان مازندران تشکیل شده است، اظهار کرد: این کارگروه‌ها شامل دریا، کشاورزی، اقتصاد کلان، گردشگری، جنگل، جوانان، بانوان و … است که در هر کدام از کارگروه ها اعضای هیئت علمی نیز حضور دارند.

وی تصریح کرد: بنیاد نخبگان سال ۸۲ تشکیل‌شده و سازمانی جوان است، از سال ۸۹ بنیاد نخبگان استانی شکل‌گرفته و مازندران بعد از تهران دومین استان دارای بالاترین تعداد مخترعین در کشور است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان مازندران با اشاره به اینکه  35 درصد نخبگان تحت پوشش ما در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند، افزود: طرح شهاب از گلوگاه تا رامسر برگزار شده و ۲۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار دارند، مرکز استان مازندران بین ۳۱ استان کشور در تمرکز جمعیت در رتبه سی و یکم قرار دارد و به دلیل پراکندگی جمعیت از رامسر تا گلوگاه سراسر استان مازندران یک کلان شهر محسوب می شود.

جهانشاهی گفت: در برنامه‌های طراحی‌شده در کشور تاکنون اسمی از فناوری و بنیاد نخبگان نیامده و برای اولین بار در برنامه ششم توسعه در ماده ۶۴ برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور به بنیاد نخبگان توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها مکلف هستند برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا از نخبگان برای افزایش بهره‌وری استفاده کنند و بنیاد نخبگان نیز باید گزارش استفاده دستگاه اجرایی از نخبگان را ارائه داده و بنیاد علمی نخبگان به شورای عالی انقلاب فرهنگی  هر سال گزارش کار بدهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی برخی مواقع نمی‌دانند چه برنامه‌ای باید ارائه دهند و در این صورت می‌توانند از تعامل بنیاد نخبگان برای ارائه برنامه استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در پایان این جلسه تفاهم نامه ای میان اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان منعقد شد.

تهیه و تنظیم از راضیه عنایتی، خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.