پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تجارت خارجی گمرکات مازندران از یک میلیارد دلار گذشت

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل گمرکات مازندران، امیر جمشیدی سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران اظهار کرد: تجارت خارجی گمرکات مازندران در نیمه نخست سال جاری با ۶۹ درصد رشد به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

وی گفت: میزان وزنی تجارت خارجی گمرکات مازندران در این مدت دو میلیون و ۹۱۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹ درصد افزایش نشان می دهد.

جمشیدی با اشاره به درآمد حاصل از تجارت خارجی گمرکات مازندران افزود: درآمد گمرکات مازندران با رشد ۱۰۵ درصدی با احتساب ضمانت نامه بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال بوده است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با اشاره به میزان صادرات قطعی بیان کرد: در مدت یاد شده بیش از ۷۴۴ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۱۱۵ دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۵ و از لحاظ ارزشی ۵ درصد درصد افزایش داشته است.

به گفته وی میزان واردات گمرکات مازندران در نیم سال اول سال جاری به ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار رسید که از افزایش ۱۰۱ درصدی در وزن و ۸۳ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

جمشیدی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی شامل فرآورده‌های لبنی با ۶۲ میلیون دلار، سیمان با ۲۰ میلیون دلار مواد پلاستیکی با ۱۷ میلیون دلار بوده است، افزود: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت ۲۰۲ دلار بوده که نسبت به میانگین ارزش کالای صادراتی در مدت مشابه قبل( ۲۵۹ ) دلار ، ۲۲/۰۶ درصدکاهش داشته است.

وی ادامه داد: ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت به چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و دامی با ۴۲۹ میلیون دلار، ذرت دامی با ۴۱۳ میلیون دلار و جو دامی با ۲۱۵ میلیون دلار اختصاص داشت.

جمشیدی افزود: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۵۵۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۶۱۰ دلار در ۶ ماهه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین مقاصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ترتیب عراق با ۷۷ میلیون دلار، روسیه با ۲۸میلیون دلار، ترکمنستان با ۷ میلیون دلار، قزاقستان با 7 میلیون دلار و پاکستان با ۶ میلیون دلار اعلام کرد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران همچنین ۵ کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی را به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۴۳۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۴ میلیون دلار، روسیه با ۱۵۸ میلیون دلار، انگلستان با ۶۰ میلیون دلار و عمان با ۴۷ میلیون دلار ذکر کرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی در نیم سال اول سال جاری گفت: در این مدت ۲ میلیون تن انواع کالاهای اساسی به ارزش یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار وارد کشور شد که با اختصاص ۹۴ درصد از وزن و ۹۰ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱۸ درصدی در وزن و ۱۰۳ درصد افزایش در ارزش داشته است.

جمشیدی در رابطه با اقلام عمده کالاهای اساسی اظهار کرد: ذرت دامی، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و دامی، گندم دامی، جودامی و خوراک آماده دام اقلام عمده کالاهای اساسی وارداتی به گمرکات مازندران بودند.

پایان پیام/م/س


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.