پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاکید شرکت آب منطقه‌ای مازندران برلزوم اقدامات پیشگیرانه برابر سیلاب

0

ابراهیم یخکشی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به احتمال وقوع سیلاب پاییزه هریک از دستگاه ها آمادگی لازم را برای وقوع سیلاب داشته باشند، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها باید سرعت گیرد و زهکش های مسدود شده در محدوده شهرها، روستاها و اراضی کشاورزی نیز بازگشایی شوند.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران گفت که  بانک اطلاعاتی ماشین آلات و تجهیزات کمک رسانی دستگاه های مختلف باید تکمیل شود و درختان مسیر رودخانه ها نیز که مانع جریان سیل می شوند پاکسازی شوند.

یخکشی یکی از مشکلات ناشی از سیلاب را قطع ارتباط عنوان کرد و گفت: پوشش مخابراتی در مناطق کم برخوردار باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که خطوط لوله آب، گاز، نفت و خطوط انتقال برق به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که از مسیر کوه ، جنگل و رودخانه ها مازندران عبور می کند و همواره در مناطق آسیب پذیر و سیلاب  قرار دارند، گفت: کارشناسان باید نسبت به  بازمهندسی آن اقدامات لازم  را انجام بدهند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نقش مردم را در مدیریت سیلاب به ویژه در بخش پیشگیری، مقابله و مشارکت مالی مهم برشمرد و گفت: واقعیت موضوع این است که مردم همیشه در مدیریت سیلاب قبل از دستگاه ها در صحنه حضور دارند و انصافاً در همین سیلاب گذشته اقدامات خیلی خوبی انجام داده اند.

یخکشی ادامه داد:  کار دستگاه های اجرایی بیشتر سرعت بخشیدن و تسهیل در اقدامات مدیریت سیلاب است و من معتقدم به لحاظ اجتماعی، بسترهای مشارکت زیادی به ویژه در روستاها برای مدیریت سیلاب وجود دارد و افراد به لحاظ قرابت و خویشاوندی در شرایط بحران به یکدیگر کمک می کنند و این پشتوانه خیلی خوبی است که می توان بر روی آن برنامه ریزی کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که بیمه هم نیز چتر حمایتی خود را در این بخش ها گسترش بیشتری بدهد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، اهمیت توجه به اقدامات پیشگیرانه سیلاب احتمالی در مازندران از آنجاست که حدود نیمی از ۴۶۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی استان زیر کشت پائیزه رفته است و از طرفی هنوز آثار سیلاب ناشی از بارندگی شدید اواخر سال قبل و اوایل سال جاری همچنان بر واحد های مسکونی و زمین های کشاورزی استان مشاهده می شود.

بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا و همچنین طبق اظهارات کارشناسی مدیریت بحران استان از سیلاب سال گذشته نشان می دهد که عمده دلیل خسارت سنگین بر زمین های کشاورزی و واحد های مسکونی در شهر و روستاها بی توجهی به لایروبی رودخانه ها و پاک سازی نبودن سردهنه های پل ها بوده است .

طبق اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران  بررسی حدود نیم قرن وضعیت جوی این استان نشان می دهد که  فصل پائیز بیشترین  بارندگی در این خطه شمال کشور دارد و به همین دلیل اهمیت مدیریت سیلاب در این فصل مورد تاکید است.

بنابر این گزارش حدود نیمی از ظرفیت سدها و آببندان های مازندران در اثر بارش پائیزی پر آب می شوند و مصداق آن بارندگی های نسبتا شدید مهر و آبان ماه سال گذشته بوده است که سبب شد تا آب قابل توجهی پشت سدها ذخیره شود.

مازندران حدود هشت سد بزرگ و کوچک و  ۸۰۰ آببندان و آبگیر دارد که میانگین ظرفیت آبگیری آنها درمجموعه حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود.

در استان مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه اصلی و فرعی که بیشتر آن از وسط شهرها و روستاها می گذرد حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.