پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاکید استاندار مازندران بر جلوگیری از ساخت‌‎وساز در بستر رودخانه‌ها

0

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، استاندار مازندران شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران این  شهرستان با بیان اینکه امروزه در دنیا داشبرد مدیریت بحران فعال است، گفت: شاید یکی از علل و دلایلی که در دنیا و به ویژه در کشورهای توسعه یافته توانستند برخی از بحرا‌ها را مدیریت کنند به نقش داشبرد مدیریت بحران بیشتر توجه کردند.

وی افزود: داشبرد مدیریت بحران به این معنا است که عملکرد همه مدیران در مقاطع مختلف کاری خود منعکس می‌شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه ما باید در کمترین زمان مفاهیم و مضامین موثر را در زمان بحران منتقل کنیم، اظهار کرد: استان مازندران همیشه در منظر اتفاقات و حوادث طبیعی است.

حسینی پور به حضور قرارگاه بسیج سازندگی در این سیل اشاره و بیان کرد: اقدامات این قرارگاه در سیل روستاهای بالادست مرزن‌آباد همانند دفاع مقدس جهادی بوده است.

مدیریت ستاد بحران بسیار عالی حاضر شد

وی با تشکر از فرماندار چالوس جهت پیش‌بینی حادثه و بستن جاده کندوان در آن شب گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت بود که در شب حادثه جاده کندوان توسط فرماندار بسته و از بروز حادثه وخیم‌تر جلوگیری شد.

حسینی‌پور با بیان اینکه یکی از خلاها ارتباط روستاها است، گفت: اداره کل روستایی باید متحول شود و یک سامانه جامع ایجاد و تمام اطلاعات ۳ هزار ۶۰۰ روستا در این سامانه ثبت شود.

استاندار مازندران گفت: به هیچ عنوان در بستر رودخانه‌ها اجازه ساخت و ساخت نمی‌دهیم و از دستگاه‌های مسؤول و خدماتی درخواست دارم هیچ دستگاهی اجازه ارائه خدمات به کسانی که غیرقانونی در بستر رودخانه‌ها خانه ساختند را ندارند و حتی به کسانی که خدمات دادند باید قطع شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه برای خانه‌هایی که در بستر رودخانه دچار آسیب شدند باید جانمایی جدید برای احداث ساختمان ایجاد شود، افزود: به ویژه در مناطق روستایی باید فرهنگ بیمه کردن را باب کنیم، در هیچ کجای دنیا دولت خسارت نمی‌دهد.

وی به لایروبی نشدن رودخانه اشاره کرد و  افزود: انواع درختان شکسته در رودخانه دیده می‌شود و با جمع‌آوری به موقع این سیل کمتر آسیب وارد می‌کرد.

۵۳ واحد در سیل روستاهای بالادست مرزن آباد تخریب شد

علی‌اصغر آسمانی مقدم مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران در ادامه این جلسه طی گزارشی با بیان اینکه در ساعات اولیه ۵ دستگاه کامیون و یک دستگاه لودر به منطقه اعزام و در اختیار بسیج سازندگی گذاشته شده بود، گفت: ۳ تیم کارشناس با ارزیاب خسارت از ظهر جمعه تا امروز حدود ۵۳ واحد کاملا تخریب شده را شناسایی که ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

وی افزود: ۲۶۴ واحد تعمیری در این سیل شناسایی و همچنین ارزیابی خسارت وارده به ابنیه، تاسیسات زیربنایی و معابر داخل بافت روستا انجام گرفته است.

آسمانی‌مقدم به مکاتبه با بنیاد مسکن کشور برای واگذاری تنخواه بلاعوض برای اقدام بازسازی و ساخت اشاره کرد و گفت: این تنخواه برای بخشی از خسارت مردم ناشی از سیل است.

وی با بیان اینکه ۲ روستای واسپول و پلادکوه که به صورت کامل تخریب شدند در حریم و بستر رودخانه هستند و نمی‌تواند در آن محل ساخت و ساز داشته باشند، اظهار کرد: باید برای این آسیب‌دیدگان سکونتگاه جدید توسط خود اشخاص با همکاری فرمانداری مشخص تا در محل جدید ساخت و ساز آغاز شود.

بهزاد برارزاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مازندران در این جلسه طی گزارشی گفت: از روز جمعه در منطقه حاضر شدیم و با تشکیل ۳ اکیپ با همراه تیم واکنش سریع به منطقه‌های سیل‌زده اعزام شد.

وی با بیان اینکه در اسرع وقت با تعویض لوله‌ها، رفع شکستگی و ترمیم آب در روستاها وارد مدار شد، اظهار کرد: البته به بعضی از روستاها مثل واسپول و پولادکوه به صورت عملی نمی‌توانیم ورود کنیم و ابتدا باید جایگاه بناها مشخص شود بعد اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب با بیان اینکه در حال حاضر به پایداری رسیدیم، گفت:  برای روستاهایی که حتی تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند با کمک فرمانداری و ارائه در کمیته برنامه‌ریزی خدمات احداث مخزن انجام می‌شود.

 /۸۶۰۶۱/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.