پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تامین دارو بیماران تالاسمی در تیرماه

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری،این روزها کمبود دارو و خون بیماران تالاسمی مشکلاتی را برای این بیماران ایجاد کرده است در این زمینه کوثریان رئیس هیأت مدیره بیماران تالاسمی مازندران در گفت‌وگو به فارس با بیان اینکه دسفرال داروی وارداتی با فرانشیز بالا است، اظهار کرد: مشکل دارو مربوط به ۱۵ سال قبل بوده که طی این سال‌ها کمتر و کمتر شد.

وی با بیان اینکه طی سه ماه گذشته مشکل بیماران حادتر شد، افزود: طی این سال‌ها داروی آهن‌زدا برای بیماران تالاسمی کم بوده ولی هیج‌گاه صفر نبوده اما طی این ماه‌های اخیر بیماران تنها خون تزریق می‌کنند و دارویی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره بیماران تالاسمی مازندران بیان کرد: با توجه به اینکه داروی دسفرال نبوده طی سال‌های گذشته بیماران عادت کردند و داروی آهن‌زدا به‌صورت تزریقی و خوراکی در اختیارشان قرار می‌گرفت.

این مسؤول تصریح کرد: براساس وعده مسؤولان مقرر شد تیرماه امسال دارو در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

کوثریان گفت: در نبود داروی آهن‌زدا برای بیمارانی که این روزها فقط خون تزریق می‌کنند و آهن در بدن‌شان تجمع پیدا می‌کند موجب بروز عوارض قلبی و سایر می‌شود.

وی گفت: سال گذشته این روزها بیماران تالاسمی در نبود و کمبود خون در رنج بودند و این روزها هم نگران تامین دروهای‌شان هستند که امیدواریم به این انتظار پُر از درد پایان داده شود.

مزدک پاکزاد سورکی عضو انجمن بیماران تالاسمی نیز گفت: اگر دارو نرسید آهن اضافی شروع به رسوب کردن به اندام‌های داخلی بدن از جمله قلب می‌کند و موجب بروز عوارض قلبی و کلیوی و مشکلات چند بعدی در بیماران می‌شود.

عضو انجمن تالاسمی با بیان اینکه خیلی از بیماران دچار عوارض جبران‌ناپذیری شدند، اضافه کرد: اگر بخواهد کمبود دارویی ادامه پیدا کند همه درگیر مشکلات جدی می‌شوند.

پاکزاد سورکی تصریح کرد: مشکل دارویی بیماران تالاسمی چندین ساله بوده که یک قسمت واردات و نظارتی شرکت‌های داخلی است و فقط برای اینکه بازار را در دست بگیرند، جان بیمار را برای منافع خود گروگان می‌گیرند که  باید سازوکاری جدی در این زمینه طراحی شود.

*وجود ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در کشور

وی ادامه داد: اگر دارو با این شرایط هم در اختیار بیماران قرار گیرد باز هم تقریبا ۹۰ درصد بیماران توان خرید دارو را ندارند که لازم است سازوکار بیمه‌ای در این زمینه در نظر بگیرید.

عضو انجمن تالاسمی به وجود ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در کشور اشاره کرد و گفت: استان مازندران جز ۵ استان نخستی بوده که دارای بیشترین بیمار تالاسمی است.

به گزارش فارس منصورعلی زارعی‌ نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز هفته پیش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی نطقی نیز نسبت به گرانی خدمات پزشکی به ویژه تهیه دارو هشدار داده بود و عنوان کرد؛ قیمت چند برابر دارو و ارتباط نامناسب با بیمه‌ها به ویژه بیمه سلامت مردم را دچار مشکل کرده است.

 /۸۶۰۳۴/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.