پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تالاب های کشور سیر قهقهرایی را طی می کنند

0

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب های کشور سیر قهقهرایی را طی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا،محمدرضا تابش در همایش روز جهانی تالاب ها که در هتل رامسر برگزار شد، گفت: رتبه محیط زیست ایران در بین ۱۸۰ کشور جهان بر اساس رتبه بندی جهان و رصد ۲۴ شاخصه زیست محیطی، رتبه ۸۰ بوده که نسبت به گذشته دو رتبه تنزل داشتیم. 

وی با بیان اینکه وضعیت تالاب‌ها متاثر از وضعیت زیست محیطی نامناسب و بحرانی است افزود: تهیه راهبرد رسمی حفاظت از تالاب های کشور در یک افق پنج ساله و تهیه و تدوین مدیریت جامع تالاب های کشور قابل تقدیر است اما تالاب ها ی کشور سیر قهقهرایی را طی می کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۴۸ سال پیش کنواسیون تالاب های رامسر در محل هتل قدیم رامسر با حضور ۱۸ کشور مطرح جهان در حوزه محیط زیست منعقد شده  و در آن زمان ۱۸ تالاب ایران از مجموع ۲۷۰ تالاب، به عنوان تالاب های بین المللی در  لیست کنوانسیون رامسر قرار گرفتند . 

وی تصریح کرد: در این سال هایی که از انعقاد کنوانسیون گذشت چه کرده ایم، تعداد کشورهای عضو این معاهده از ۱۸ کشور به ۱۶۹ کشور افزایش پیدا کرده و تعداد تالاب های بین المللی از ۸۵ تالاب به دو هزار ۲۹۳ تالاب رسید . 

 تابش خاطرنشان کرد: شگفت آور است که در این سال ها فقط شش تالاب از کشور مان به این لیست اضافه شد، و با اجرای سیاست های غلط  تالاب ها حال و روز خوشی ندارند.

وی گفت: توسعه اراضی کشاورزی نفس تالاب پریشان را بریده و تالاب بختگان به واسطه برداشت سالانه متجاوز از سه میلیارد و 200میلیون متر مکعب آب زیر زمینی خشک شده، تالاب هامون نیز به دلیل هدایت آب هیرمند به خاطر توسعه کشاورزی به یکی از کانون های ریزگرد در جنوب شرق کشور تبدیل و تالاب ارومیه قربانی توسعه لجام گسیخته کشاورزی شده است. 

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی افزود: سد سازی گسترده، برداشت بی رویه آب، هجوم گونه های مهاجم، تالاب های انزلی و میانکاله را به ورطه سقوط می برد. 

وی یادآور شد: برای جلوگیری از تخریب هر تالاب باید برنامه علمی تدوین و با مشارکت مردم و مسئولان این طرح اجرایی شود . 

تابش با اشاره به اینکه به ارزش گذاری تالاب ها و محیط زیست در جامعه توجه نمی شود، گفت: با طبیعت بی رحمانه برخورد می شود و باید از دولت که تخریب زیادی در عرصه های زیست محیطی انجام می دهد انتقاد کرد. 

وی اظهار کرد: در گذشته از محیط زیست به عنوان محیط ایست یاد می شد که مایه تاسف بود و امروزه نمایندگان مجلس به ارزش ها و کارکردهای طبیعت و بهره برداری پایدار از آن واقف شدند. 

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت تدبیر و امید به نسبت دولت های گذشته نگاه مثبتی به محیط زیست دارد و از ۱۵ لایحه ارائه شده به مجلس بخش عمده آن به تصویب رسیده است؛ لایحه احیا و مدیریت تالاب های کشور در اردیبهشت ماه سال جاری از تصویب مجلس گذشت و برای اجرا ابلاغ شد. 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.