پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاثیر تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، یکی از پزشکان متخصص تغذیه با اعلام اینکه برای پیشگیری از پوکی اسخوان باید تغذیه مناسب داشته باشیم، گفت: با افزایش سن، زنان سه برابر مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. عواملی که در پوکی استخوان نقش دارند کمبود کلسیم، پروتئین و ویتامین D است.

توجه به اهمیت و نقش مقدم پیشگیری بر درمان در بیماری‌های مزمن از جمله بیماری پوکی استخوان هر ساله در ۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهرماه که به عنوان روز جهانی «سلامت استخوان» نامگذاری شده است و وزارت بهداشت اعلام کرده تا با پیشگیری از پوکی استخوان جلوگیری شود. کلسیم، ماده معدنی اصلی در استخوان‌هاست که میزانش در لبنیات یا محصولات لبنی بسیار بالاست و به همین دلیل متخصصان تغذیه هم مصرف روزانه لبنیات و به‌خصوص ماست را توصیه می‌کنند.

دکتر ابراهیم مهدوی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت دریافت کلسیم برای بدن در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه‌هایی با هدف افزایش آگاهی عموم مردم ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: پوکی استخوان به عنوان مهم‌ترین عامل تهدید کننده سلامت بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، مغزی و سرطان‌ها به عنوان چهارمین عامل تهدید کننده و نوعی بیماری خاموش شناخته شده است.

مهدوی به راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: استفاده از مواد غذایی کلسیم‌دار از جمله شیر و خانواده لبنیات و پرهیز از مصرف قهوه سیگار و نوشابه‌ها به دلیل عامل جلوگیری کننده از جلب کلسیم تاکید می‌شود.

 وی افزود: مصرف ۲ تا ۳ لیوان شیر و لبنیات به تامین کلسیم کمک می‌کند. همچنین استفاده از خامه، سرشیر که منبع غنی از کلسیم است نیز حائز اهمیت است.

این پزشک تغذیه یادآور شد: افرادی که به علت حساسیت به شیر و عدم تحمل لاکتوز از مواد لبنی استفاده نمی‌کنند در معرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند.

تاثیر تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

مهدوی با تاکید بر مصرف روزانه یک لیوان شیر خاطرنشان کرد: از این طریق مصرف کلسیم را می‌توان افزایش داد و افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند نیز هفته‌ای یک عدد قرص ویتامین D مصرف کنند؛ پس از نرمال شدن میزان ویتامین مورد نیاز این میزان را به یک عدد در ماه برسانند و در حالت عادی افراد یک عدد ویتامین D معادل ۵۰ هزار واحد را در ماه مصرف کنند.

این پزشک تغذیه با بیان اینکه برای افراد بالای ۷۰ سال نیز مصرف دو هفته یک بار ویتامین D  مناسب است و برای کودکانی که از خوردن لبنیات امتناع می‌کنند می‌توان برای تامین‌کلسیم از استخوان‌های مرغ، ماهی و گوسفند استفاده کرد، یادآور شد: بدین ترتیب باید استخوان‌ها را با سرکه بجوشانیم زیرا کلسیم در محیط اسیدی از استخوان جدا می‌شود وسپس یک قاشق در غذاها استفاده شود تا میزان کلسیم در بدن تامین شود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مصرف گیاهان حاوی کلسیم اثربخشی بهتری دارد اظهار کرد: شاید برخی گیاهان مانند کنجد، بادام و غیره حاوی کلسیم باشند، اما میزان قابل جذب کمتری دارند و منابع گیاهی به دلیل داشتن اگزالات، جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.

مهدوی افزود: در ۱۰۰ گرم ماست حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد و هرچه درصد چربی بالاتر می‌رود درصد جذب کلسیم پایین‌تر می‌آید.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.