پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی‌نیازی به واردات با افزایش تولید برنج/ نهایی نشدن افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

عزیزاله شهیدی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در بخش کشاورزی مازندران وجود دارد تلاش دست‌اندرکاران این بخش بر این است کشاورزی استان بهتر از گذشته به رونق تولید بپردازد.

وی ادامه داد: اقتصادی شدن کشاورزی و افزایش کمی و کیفی تولیدات این بخش یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند در رشد و پیشرفت بخش کشاورزی موثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: محصولات مهمی در استان مازندران تولید می‌شود که برنج یکی از آن محصولات استراتژیک و اشتغالزاست که سالانه بالغ بر ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به کشت اول اختصاص پیدا می‌کند و امسال هم ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیرکشت برنج رفته است.

شهیدی‌فر با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان برداشت شده است، گفت: در حال حاضر قیمت برنج نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی به حمایت های جهاد کشاورزی از کشاورزان اشاره کرد و گفت: در پنج سال اخیر خط اعتباری مکانیزاسیون راه‌اندازی شد که سالانه ۳۰ هزار دستگاه تراکتور، کمباین، نشاکار، تیلر و سایر ادوات کشاورزی با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و تاکنون هیچگونه محدودیتی در این زمینه نداشتیم و ناوگان مکانیزاسیون استان را جدید و به روز کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: سال ۹۸ یک هزار هکتار از آببندان‌های استان لایروبی و بهسازی شد تا کشاورزان دغدغه تامین آب را در زمین های شالیزاری نداشته باشند و منابع آبی ارزان در اختیار آنان قرار گیرد و امسال هم بیش از هزار هکتار لایروبی آببندان‌ها را در دستور کار داریم و این اتفاق در شهرستان‌های مختلف استان انجام خواهد شد.

این مسؤول اضافه کرد: بیشتر زیرساخت‌هایی که در حوزه کشاورزی به‌ویژه در بخش برنج انجام می‌شود دولتی و با کمک‌های بلاعوض انجام می‌شود.

شهیدی‌فر با اشاره به افزایش قیمت کودهای شیمیایی گفت: در حال حاضر افزایش قیمت کودهای شیمیایی را در استان مازندران نداریم، هفته گذشته بخشنامه‌ای صادر شد که کودهای فسفات و پتاس افزایش چشمگیری داشته است و کود اوره افزایش قیمتی نداشته است و این امر دغدغه کشاورزان و ما هم هست اما این بخشنامه وارد استان نشد و تاکنون تایید نهایی هم نشده است.

وی ادامه داد: به وزیر جهاد کشاورزی، مجمع نمایندگان و استاندار مازندران مکاتبه کردیم که افزایش قیمت کودهای شیمیایی مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند و اختلالاتی را در جهش تولید و افزایش تولید محصول می‌تواند به‌وجود آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: ۸۰ درصد کود شیمیایی مورد استفاده کشاورزان، اوره است و ۲۰ درصد مابقی که پتاس و فسفات است که شنیده شده با افزایش قیمت همراه است اما امیدواریم این مشکل حل شود و مسؤولان بالادستی راهکاری برای این موضوع اتخاذ ‌کنند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوبی که در استان مازندران شاهد بودیم افزایش تولید برنج را داشتیم و با این میزان تولید تنها به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن واردات برنج نیاز است و اگر اصلاح اصول تغذیه‌ای را داشته باشیم می‌توان این میزان نیاز وارداتی را هم کم کرد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد اما در سال ۹۹ واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شد که در حال حاضر هم ممنوع است و قرار شد وارداتی که انجام می شود با ارز نیمایی باشد و تفاوت آن با سال گذشته در این است که با ارز ترجیحی وارد می‌شد و برای واردکنندگان به صرفه بود و به هر میزان که وارد شد تا چند سال می‌توانستند به فروش برسانند اما امسال با ارز نیمایی به اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و بیش از نیاز وارد نخواهد شد.

 /۸۶۰۳۵/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.