پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بین صنعت و محیط زیست توازن برقرار شود

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی عصر امروز در دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اظهار کرد: شعار و نام سال باید جدی باشید و سعی کنید تولید، اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان را به حداکثری پیاده کنید تا توفیقات بیشتری داشته باشید.

وی گفت: طرح توسعه از اسناد بالادستی با کمک سپاه تهیه شده  و پیاده شدن طرح سرمایه می‌خواهد و باید بخش خصوصی را پای کار بیاوریم.

نماینده ولی فیقه در مازندران افزود: مازندرانی‌های مقیم دیگر شهرستان‌ها و تهران یک ظرفیت هستند در میان آنها سرمایه‌گذار و صاحب مقامات هستند، می‌شود از آنها در توسعه استان و در کمک به دولت مردمی از آنها استفاده کرد که اقبال هم نشان داده‌اند و ابراز علاقه کردند.

این مسؤول کشاورزی، گردشگری، اقتصاددریا محور و  صنعت را چهار ظرفیت مهم در مازندران دانست، اضافه کرد: یک ضعف در حوزه زیست محیطی وجود دارد که باید محیط زیست خود را حفظ کنیم و برنامه‌های ما پیوست محیط زیستی داشته باشد و مسئله زیست محیطی در مازندران بسیار مهم است و قابل مقایسه با هیچ استانی نیست.

محمدی‌لائینی با اشاره به اینکه باید بین صنعت و محیط زیست توازن برقرار شود، گفت: در اروپا فضای سبز  آن مانند مازندران است اما صنایع سنگین و دغدغه محیط زیست نیز دارند و صنعت و محیط زیست را در کنار هم دارند و اما در مازندران محیط زیست و تجاوز محیط زیست و جنگل‌خواری را هنوز نتوانستند حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله پسماند باید حل شود و برایش طرح نداریم، عنوان کرد: مازندران طرح پسماند ندارد و پسماند طلای کثیف است و باید تولید درآمد کند و طرح پسماند ۵۰۰ تنی در آمل و ۲۰۰ تنی در بابل به صورت پایلوت در حال اجرا است.

نماینده ولی فقیه تغییر کاربری‌های بی رویه و ساخت و ساز غیرقانونی اشاره کرد، گفت: بعد از سفر رئیس جمهور به تجاوز منابع طبیعی حساس شدند و دادگستری و استانداری کمیته‌ای تشکیل دادند که ساخت‌وسازهای در حال ساخت هستند شناسایی می‌شوند وهمچنین در سال‌های قبل تجاوز کردند از فعالیتشان جلوگیری می‌شود.

*تغییر کاربری و تخریب جنگل معضل جدی مازندران

همچنین عباس فتح الله‌پور رئیس سازمان برنامه و بودجه مازندران اظهار کرد: طبق بررسی‌ها در استان اولین مسئله بحث پسماند است و استان مازندران مزیت کشاورزی و گردشگری اول است اما برنامه منسجم وجود ندارد.

وی به بحث فاضلاب در مازندران اشاره کرد، افزود: مشکل فاضلاب  در استان به این دلیل که سطح آب زیرزمینی بالا است و شبکه فاضلاب و تصفیه خانه از میانگین کشوری کمتر است یکی از چالش‌ها در استان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه مازندران تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری معضل جدی در سطح استان دانست، اضافه کرد: همه دستگاه‌های استان باید هم‌افزا و همگرا باشند و در بحث تغییر کاربری آمایش سرزمین اراضی درجه یک و دو تعییر کاربری داشته باشد.

فتح‌الله‌پور بیان کرد: مزیت اصلی استان در کشاورزی است و به شیوه سنتی انجام می‌شود به دلیل اینکه الگوی کشت نداریم هنوز کشاورزی ما اقتصادی نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان با بیان اینکه در مازندران میزان تولید زباله نسبت مستقیم با مسافر دارد و مازندران از میانگین کشور بالاتر است، تصریح کرد: در بحث گردشگری برنامه‌ی منسجم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری در سطح کشور بحث رشد اقتصادی ۸ درصدی است، عنوان کرد: رشد اقتصادی در مازندران ۷.۸ دهم درصد پیش‌بینی شده است که برنامه‌ عملیاتی باید از منابع مختلف تهیه شود.

فتح‌الله‌پور  در ادامه اصافه کرد: در بحث سرمایه‌گذاری در رشد۷.۸ دهم درصدی استان مازندران که تقریبا ۵ درصد از محل سرمایه گذاری و ۲.۸ دهم درصد از محل بهره‌وری است که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه گذاری نیاز دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه دستگاه‌ها تسهیلات بانکی، آورده بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی و استفاده از ظرفیت خیران و سایر منابع به این سمت که برنامه عملیاتی که نهایی شد و پروژه‌های پیشرانی که می‌تواند موثر باشد، که زودتر به برنامه هدف‌گذاری شده برسیم و ستاد عالی رشد توسط استاندار تشکیل شده است.

وی افزود: کارخانه زباله‌سوز باید پیگیری شود و متولی دستگاه زباله‌سوز وزارت کشور است که باید پروژه‌های ساری را زودتر عملیاتی کند.

 /۸۶۰۵۱/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.