پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیماران دیابتی با نظر پزشک می‌توانند روزه بگیرند

0


ندا مفتاح  فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در طول ماه مبارک رمضان، تغییرات عمده‌ای در الگوی تغذیه ای افراد ایجاد می‌شود، اظهار کرد: مشکلاتی که برای سلامت فرد روزه‌دار بروز می‌کند نتیجه رژیم غذایی نامناسب یا پرخوری و کم‌خوابی است.

وی با بیان اینکه تمام بیماران دیابتی که تمایل به روزه‌داری دارند دستکم از یک تا دو ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان باید با مشورت و نظارت پزشک معالج خود برنامه درمانی و رژیم غذایی خود را تنظیم کند،گفت: ضمن کنترل مطلوب قند خون، در طول روزه‌داری دچار مشکل نشوند و در صورتی‌که تغییر در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارویی بلافاصله قبل از اقدام به روزه‌داری انجام شود، قند خون به خوبی کنترل نشده و خطر بروز افزایش قند وجود دارد.

فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اندازه‌گیری چندین نوبت قند خون در طول روزه‌داری، بیان کرد: قند خون در چندین نوبت باید با گلوکومتر اندازه‌گیری شود، این اندازه‌گیری‌ها به‌خصوص برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و یا دیابتی نوع دو که تحت درمان با انسولین هستند بسیار ضروری است، چنانچه قند خون کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و یا بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، بلافاصله باید به روزه‌داری خاتمه دهند.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه رژیم غذایی بیماران دیابتی که اقدام به روزه گرفتن در این ماه می‌کنند با یک رژیم غذایی سالم و متعادل تفاوتی ندارد، گفت: رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که تغییرات بارزی در وزن بیمار ایجاد نکند. کاهش دریافت کالری و تغییر شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان به‌خصوص در افراد دیابتی دارای اضافه وزن می‌تواند بسیار مفید واقع شده و با کاهش وزن آنها کنترل دیابت بیمار نیز آسان‌تر شود. 

مفتاح افزود: با استفاده از هرم راهنمای غذایی، پنج گروه اصلی شامل نان و غلات، میوه، سبزیها، گوشت و لبنیات باید در برنامه غذایی فرد روزه‌دار گنجانده شوند، استفاده از یک رژیم غذایی سبک حاوی مواد غذایی با اندکس گلیسمیک پایین که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین، نان سبوسدار، غلات کامل، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها به‌هنگام سحر توصیه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به علت دارا بودن فیبر فراوان و ذخیره کردن آب در خود، مانع بروز یبوست شده و احساس تشنگی در طول روز را نیز از بین می‌برند، عنوان کرد: نوشیدن حداکثر یک تا دو لیوان آب به‌ هنگام سحر کافی بوده و از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار باید اجتناب شود، مصرف غذاهای سرخ‌شده و پرچرب، ادویه‌ها و ترشیجات به علت ایجاد اختلال در هضم و سوزش سر دل باید محدود شوند.  

فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که به‌طور کلی اجتناب از پرخوری در وعده غذایی سحری، مانع بروز کسالت و خواب آلودگی در طول روز می‌شود، ادامه داد: افطار نیز ابتدا با مصرف چای کمرنگ، شیر و حداکثر یک تا دو عدد خرما شروع شده و پس از آن مواد غذایی کم‌چرب، سبزی‌های آب‌پز، حلیم بدون روغن، انواع سوپ، تخم مرغ آب‌پز که زودتر هضم می‌شوند، توصیه می‌شود. غذاهای پرچرب، آش رشته و ماکارونی توصیه نمی‌شوند. 

مفتاح با اشاره به اینکه نوشیدن مایعات، خوردن میوه و مصرف آجیل در فاصله بین افطار تا سحر مفید هستند، تصریح کرد: به منظور اجتناب از افزایش وزن و افزایش قند، مصرف انواع شیرین‌یها مثل زولبیا، بامیه، شله زرد، حلوا، نوشابه‌های شیرین و غیره که در ماه مبارک رمضان مرسوم است بهنگام سحر و افطار جایز نیست.

وی بیان کرد: نکته اساسی در این خصوص آن است که برنامه‌ریزی برای کنترل دیابت و عوارض احتمالی در طی روزه‌داری برای تمام افراد دیابتی یکسان نبوده و بر حسب شرایط بیمار میتواند متغیر باشد.

 /۸۶۰۴۱/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.