پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیماران تب کنگو در مازندران به سلامت به خانه برگشتند

0

دکتر محسن اعرابی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سه بیمار پس از دوران کامل درمانی و بهبود از مراکز درمانی مرخص و به سلامت به خانه های خود برگشتند.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی بیماری تب کنگو در این استان تحت کنترل قرار دارد و مشکلی حادی که جای نگرانی برای شهروندان و مسافران بتواند ایجاد کند با رعایت مسایل بهداشتی وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: تب کنگو از طریق کنه از حیوان مبتلا به انسان منتقل می شود و شهروندان در صورت مشاهده کنه باید به مراکز درمانی مراجعه تا تحت درمان قرار گیرند.
دکتر اعرابی در آستانه موسوم حج به شهروندان مازنی توصیه کرد تا از ذبح دام در منازل خودداری کنند.
وجود دامداری های سنتی و جدی گرفته نشدن مسایل بهداشتی به خصوص در ذبح دام در منازل باعث شده تا استان مازندران همچنان یکی از کانون های بیماری تب کنگو در استان های کشور باشد به طوری که در سال جاری ۵ استان کشور از جمله مازندران در بین ۳۲ استان کشور این بیماری مشاهده شد که از ۵۴ بیمار مبتلا به تب کنگو سه نفر مازنی بودند.
تب کنگو

تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق حشره ای به نام کنه به انسان منتقل می شود. این بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می‌شود و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می‌شود.
این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت. در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.
CCHF بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی دیده می‌شود. طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز میزبان اصلی این ویروس هستند. پرندگان معمولاً نسبت به ویروس مقاوم هستند؛ ولی شیوع آن در شتر مرغ و کشتارگاه‌های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است.
علایم و نشانه‌های بیماری
دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است. در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است. اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز است.

تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند.

در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می‌شود. داروهای ضد ویروسی تنها راه درمان بیماری هستند که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شوند.
/ ‏۱۸۹۹/‏۶۹۸۲
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.