پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیش از هزار مکان غیرمجاز در مازندران شناسایی شد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران صبح امروز در جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری ویژه استان مازندران گفت: ۷۲ ساعت پس از سفر رئیس جمهور به مازندران برای شناسایی تغییر کاربری‌های غیر مجاز اقدام کردیم و یک هزار و ۱۷۹ مکان غیرمجاز شناسایی شد که ۵۰۹ مورد تعرض به جنگل، ۴۸۵ تعرض به منابع طبیعی و ۱۸۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی بود که یک هزار و ۱۲۹ مورد در مالکیت اشخاص بود و ۴۱ مورد دولتی و ۹ مورد شرکت‌ها بودند.

وی ادامه داد: اقداماتی برای قلع و قمع بناهای غیرمجاز در استان انجام شد ولی به چرخه تولید کشاورزی برنگشتند.

فرمانده سپاه کربلا مازندران افزود: ابزار لازم برای صیانت از زمین و منابع طبیعی وجود و منابع مالی و انسانی مورد نیاز وجود ندارد تا بتوان از زمین حفاظت کرد.

مسلمی اضافه کرد: قوانین و مقررات برای ساخت مسکن روستائیان باید تجدیدنظر شود تا مردم به روستاها برگردند و به تولید کشاورزی بپردازند.

وی با بیان اینکه زمین‌هایی که در اختیار دولت است و از انتفاع کشاورزی خارج شد باید تعیین تکلیف شده و به مردم واگذار شود تا فعالیت کشاورزی در آن رواج پیدا کند، گفت: کاداستر اراضی یک نیاز اصلی برای استان است ولی اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد.

*ضرورت برخورد با سازمان‌های دولتی متصرف جنگل

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این جلسه ادامه داد: اگر به دنبال توجیه اقتصادی کشاورزی هستیم باید ارزش افزوده و بهره‌وری آن را بالا ببریم که با توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی امکانپذیر است.

وی افزود: برای حفظ زمین باید همه موارد توسعه نظیر کشاورزی، صنعت و گردشگری در کنار هم دیده شود.

زارعی اظهار کرد: سند نداشتن زمین‌های کشاورزی یکی از چالش‌های تغییر کاربری است که منجر به خارج شدن زمین از فعالیت کشاورزی می‌شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بهره‌برداری از جنگل باید در دستور کار قرار گیرد تا مردم از منافع آن بهره‌مند شوند و از ابتدای کار باید با دولتی‌هایی که زمین را تصرف کردند برخورد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ساخت مسکن روستائیان در طرح هادی روستا باید رفع شود و حل این مشکلات می‌تواند در کاهش تغییر کاربری‌ها موثر باشد.

 / ۸۶۰۳۵/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.