پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیشتر مازندرانی‌ها گل و گیاه تولید می‌کنند/تولید گل استان ساختار علمی ندارد

0

رئیس هیات مدیره تولید کنندگان گل و گیاه مازندران گفت: فقدان ساختارهای علمی مهم ترین چالش تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران است.

غلامرضا گلزاری دهنو در گفت وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت تولیدات گل و گیاه در استان مازندران اظهار کرد: اتحادیه گل و گیاه مازندران با عضویت هزار و 200 واحد رسمی بزرگترین و منسجم ترین تشکل در ایران به شمار می رود و تولیدات منطقه شامل ارکیده،گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز می شود که در این میان همه این عرصه ها ارزش بالای اقتصادی داشته و می توانند به عنوان تولید صادراتی قلمداد شوند.

وی افزود: تولید گل و گیاهان زینتی در استان مازندران جدا از  این که یک تولید تجاری در واحدهای بزرگ صنعتی بوده است، یک تولید خانگی نیز محسوب می‌شود به طوری که تولید گل و گیاه زینتی در سبد تولید بسیاری از خانوارهای منطقه مازندران منظور می شود.

رئیس هیات مدیره تولید کنندگان گل و گیاه مازندران به برخی مشکلات در این میان اشاره کرد و گفت: مهم ترین مشکلاتی که تولید کنندگان گل و گیاه با آن مواجه هستند در درجه اول فقدان ساختارهای علمی هست که آن هم هزینه بر است  و متاسفانه نقدینگی که باید به این بخش تزریق شود طی سال های گذشته انجام نشده است.

گلزاری با تاکید بر اینکه نوسازی واحدهای تولیدی حرف اول را می زند اضافه کرد: ورود ارقام و پایه های نوین تولید جهان به مازندران باید شدت بیشتری پیدا کند و در کنار آن زمینه‌های صادرات نیز فراهم شود و به طور حتم با رفع تمام این نواقص می توان تولید مازندران را در آسیا و جهان شاخص کرد.

وی با بیان اینکه رکودی که در کاهش صادرات گل و گیاه مازندران پیدا شده است جهانی است و ربطی به مازندران ندارد عنوان کرد: طی یک دهه گذشته بحران های اقتصادی خصوصا در منطقه آسیای میانه و نیز تحولات سیاسی و تنش های  منطقه در این امر تاثیر گذار بود.

این تولید کننده گل و گیاه مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این صنعت هر روزه خود را با شرایط نوین تعریف می کند و منطبق با آن حرکت می کند؛ مطمئنا  اگر ساختارهای تولید در داخل قوی باشد می توان با هر تنشی که در بازارهای اطراف پیش می آید مقابله کرده و بازارهای کشور و استان را مجدد در دست گرفت، اما این امر نیاز به سرمایه گذاری و حمایت دولتی دارد و امید است این حسن نظرهایی که در کلام وجو دارد در آینده شکل تحقق به خود بگیرد.

گلزاری در خصوص وضعیت گلخانه های استان گفت: به طور حتم تعامل با جامعه علمی به بهبود وضعیت بسیار کمک می کند.

 وی افزود: یکی از مسائلی که این اتحادیه را رنج می‌دهد  وجود تشکل های موازی بوده که در بخش دولتی هر کدام داعیه دار متولی این تولید هستند به طوری که در حال حاضر سه تشکل فعال است و اتحادیه گل و گیاه مازندران در این تصمیم گیری ها مغفول مانده است، به طور حتم با تولید قوی می توان این تشکل را وارد تصمیم گیری‌های کلان استانی و کشوری کرد تا بتوان مشکل تولید کنندگان را برظرف کرد.

گلزاری گفت: یکی از گزینه هایی که موجب می شود کشاورزان مازندران نسبت به فروش زمین اقدام نکنند تولید بهینه به صرفه و اقتصادی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.