پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیشترین آسیب فرهنگی را سیاستمداران وارد می کنند

1

در منطقه چهاردانگه 44 مدرسه ابتدایی- 11 دبیرستان متوسطه اول، 5 دبیرستان متوسطه دوم  که 5 هنرستان کاردانش را ضمیمه دارد مشغول آموزش 1500 نفر از دانش آموزان منطقه هستند علاوه بر مدارس ، یک واحد پژوهش سرای دانش آموزی، یک واحد دارالقران – یک واحد کانون فرهنگی  تربیتی و یک واحد  مرکز توانبخش ویژه مشکلات یادگیری در منطقه فعال می باشد. خوشبختانه تمام مراکزی که در آموزش و پرورش تعریف شده است در منطقه دایر است. غیر از مدارس خاص مانند تیزهوشان و…

در منطقه چهاردانگه شش دبیرستان شبانه روزی فعال می باشد که بیشترین مدارس شبانه روزی استان در یک منطقه می باشد. 3 دبیرستان دخترانه و سه دبیرستان پسرانه . این بخش ابتدایی آمارهای است که معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش چهارانگه در اختیارمان قرار داد. در ادامه سسلسه گفتگوها به مناسبت هفته معلم گفت گوی جذاب ما با حامد خلیلی ازنی را از دست ندهید.

…………………………………………………………………

مشکل اصلی منطقه که ظاهرا  فاصله و افتراق و چند دستگیه  به عنوان یک معلم پژوهشگر فرهنگی بفرمایید  اولا قبول دارید همچی مشکلی رو اگر بله چرا ریشه کجاست؟

بالاخره تاثیر گذار ترین قشر بر فرهنگ هر جامعه ای فرهنگیان آن جامعه می باشد به قول یکی از بزرگان سطح فکری یک جامعه نمی تواند بالاتر از سطح فکری معلمان آن جامعه باشد. بیشترین عوامل اختلاف در بین فرهنگیان منطقه عوامل بیرونی بود و با حذف عوامل بیرونی در سال های اخیر اختلاف ها  آسیب زا در بین فرهنگیان کاهش پیدا کرد.

خوشبختانه در سال های اخیر بین فرهنگیان چنین مشکلی وجود ندارد ثبات مدیریتی در مدارس و اداره منطقه موید این مطلب می باشد. باید اضافه کنم  امام جمعه محترم بخش و بسیج کارهای فرهنگی خوبی انجام دادند اما این مقدار با توجه به حجم آسیب های وارد شده خیلی کم است. برگزاری انواع جشنواره بومی محلی هم می تواند به معرفی بیشتر منطقه کمک نماید و هم جوانان را به فرهنگ بومی آشنا و علاقمند نماید. ستاد یادواره شهدا بخش باید کارهای فرهنگی بیشتر برای معرفی شهدا انجام دهد.

تشکل منسجمی دارید؟ گرد هم جمع بشید؟ مشکلات تون صرفا صنفیه؟ یا برنامه ریزی کلانتری هم دارید؟

متاسفانه فرهنگیان چهاردانگه هیچ گونه تشکل صنفی ندارند و این خود یک آسیب است. اگر تشکل فرهنگیان به دور از سیاست ورزی های مرسوم شکل بگیرد برای پیشرفت منطقه خیلی موثر خواهد بود.

پس اذعان دارید به وجود مشکل فرهنگی در منطقه؟ به عنوان فعال فرهنگی پاسخ بدید نه مقام مسئول
قطعا مشکل فرهنگی در منطقه وجود دارد. چون هیچ تشکل فرهنگی منسجمی در منطقه وجود ندارد که کارهای اساسی انجام بدهد. کارها به صورت دلی و پراکنده انجام می شود . همین کاری که شما دارید انجام می دهید یا سایت چهاردانگه نیوز بدون هیچ  حمایت با سختی زیاد دارد کار می کند. اگر یک تشکل فرهنگی وجود داشت کسانی که کار فرهنگی می کردند و کارهای فرهنگی حمایت می شد.

مشکلات فرهنگیان رو بذاریم کنار چقدر فرهنگیان در وضعیت حاکم فرهنگی مقصرند؟

قطعا هر کاستی فرهنگی در منطقه و هرجا مشاهده شود ، اهل فرهنگ آن جامعه مقصر هستند. وقتی مشکل فرهنگی وجود دارد یعنی دست اندرکاران فرهنگی کار خودشان را درست انجام ندادند. بیشترین آسیب فرهنگی از جانب سیاست به فرهنگ وارد شد.
یک تشکل فرهنگی صرفا علاقمند به منطقه و دور از سیاست باید شکل بگیرد. متاسفانه هرجا که پای سیاستمداران وارد شد قطعا در آنجا فرهنگ آسیب دید.

چطور باید دست سیاست رو از فرهنگ کوتاه کرد؟

متاسفانه سیاست ورزان برای رسیدن اهداف خود به دنبال اهالی فرهنگ هستند اما اهالی فهیم فرهنگ و نخبگان فرهنگی باید مواظب خود باشند تا خود را پل ترقی سیاست ورزان نکنند. فرهنگ به اهل فرهنگ باید واگذار شود. در صورتی که الان به هیچ عنوان مدیریت فرهنگی در دست اهالی فرهنگ قرار ندارد.

اگر بخواید مقایسه ای داشته باشید دانش آموزان الان رو با دانش آموزان یکی دو نسل قبل تر چه می گوئید؟ هم نسلی های شما تفریح نداشتن کلاس تقویتینداشتن جنگ بود کمبود اینا تو شکل گیری شخصیتشون تاثیر داشت! فکر می کنید شخصیت نسل شما درست پروش پیدا کرد؟

خیلی از مشکلات در زمان نوجوانی و جوانی ما بود اما عوامل آسیب رسان هم کم بود. در اوایل انقلاب کارهای فرهنگی بیشتر در سطح روستا انجام می گرفت، خود روستای ما کتاب خانه با 3000 جلد کتاب داشت، کلاس های قرآن و دعا برگزار می شد و فضای شهادت و فضای اول انقلاب باعث شده بود تا جوانان آن عصر با آسیبب اجتماعی کمتر مواجه شوند. اما الان مسئولان هم از نظر اشتغال و هم از نظر امکانات روستاها را فراموش کردند و مهاجرت وسیع منطقه را در حال نابود کردن است.

می خوام بدونم تفریحاتی که نداشتید شخصیت شما را سخت و خشن بار نیاورد؟ الان با بچه های سرکار دارید با روحیات بسیار حساس؟

اتفاقا تفریحات سالم زیاد داشتیم. در اکثر روستاهای انواع بازی بومی محلی رایج بود، چند تیم فوتبال داشت،  و دعای کمیل و توسل که هفتگی برگزار می شد روح ما را لطیف و حساس ببارآود. در صورتی که جوانان الان اصلا تفریحات سالم ندارند بیشتر سرگرم بازی های رایانه ای و فضای مجازی هستند. شما خودتان می داند در فصل تابستان در زمین فوتبال سرماسر کیاسر چه تعداد تیم فوتبال از شهر کیاسر و روستاهای بخش مسابقات را برگزار می کردند. در صورتی که الان در شهر کیاسر یک تیم فوتبال وجود ندارد.

سیستم تنبیه تقریبا برچیده شده الان اوضاع فرق کرده چرا تشویق هم موثر نیست، به نظر ایراد ساختاری ما سیستم آموزشی است؟

در مسئله تربیت باید سیستم تنبیه و تشویق توامان باشد تنبیه صرف زدن  یا تحقیر بچه نیست  می تواند به اشکال مختلف انجام شود و تشویق هم همچنین.  واقعا نظام آموزشی ما و حتی خانواده ما در تربیت بچه بر خلاف گذشته دارای مشکل هستند.  انتظار از آموزش و پرورش باید صرفا تربیتی باشد نه آموزشی، آموزش در کنار تربیت باشد در صورتی که تمام هم و غم خانواده و آموزش و پرورش ،آموزش شده است و از تربیت نسل آینده غافل شدیم. کمتر خانواده ای را می بینیم مدرسه می آیند از تربیت، اخلاق بچه شان بپرسند همه نگران ریاضی یا فلان درس هستند.

تنها دانش آموز پایه چهارم روستای سادات محله

معاونت پرورشی که  بعد از سالها احیا شد تاثیری داشت؟

تاثیر گذار بود، اما برای تربیت باید نیروهای بسیار ماهر تربیت کرد که از این حیث آموزش و پرورش با کمبود نیر مواجه است.  ساعت آموزشی و محتوای آموزشی باید کم و فرصت آزاد  دانش آموز بیشتر و مربیان ماهر در زمینه ورزش ، موسیقی و…. در مدرسه باشد و دانش آموز از بودن در مدرسه لذت ببرد. اما الان به علت حجم بالای دروس و به علت تفاوت دریافتی معلمان باسایر کارمندان دولت، دانش آموز و معلم از مدرسه فراری هستند.

چرا خانواده ها اخلاق اولویتشان نیست؟ مقصر سیستم مدرک گراست؟

یکی از اسیب های جدی در این زمینه تعداد کم فرزند در خانواده و توجه بیش از حد اولیا  به فرزندان می باشد. و همه دوست دارند یکی یا دو فرزندشان حتما از نظر مدرک ، دارای مدرک دانشگاهی باشند بدون توجه به توانمندی و علاقمندی بچه. باید نگرش اولیا  نسبت به فرزندان شان تغییر کند و فرزندان را همانگونه هستند و همان اندازه توانمندی و علاقمندی دارند بپذیریم. یک مشکل دیگر اولیا به آنچه که خود نرسیدند از طریق فرزندشان می خواهند برسند و این آسیب جدی به بچه ها وارد می کند.

دولت فعلی و گذشته مدعی اجرای سند تحول بنیادین فوق چرا تاثیرش در جامعه  ملموس نیست؟

بله هدف از نوشتن سند تحول بنیادین مقوله تربیت بود. در این سند مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله تعریف شده است و صرفا از یک مکان آموزشی خارج شده است.

این سند که به قانون اساسی آموزش و پرورش مشهور شده است در دولت قبل در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی  مصوب شده  است و مقام معظم رهبری آن را تایید کردند. در این سند پیش بینی شده است هر 5 سال یک بار سند بازبینی شود و اگر جایی نیاز به تغییر دارد اصلاح شود. اما چون تا الان به طور کامل اجرا نشده است لذا اصلاحی در آن صورت نگرفته است. خوشبختانه سند تحول بنیادین جز اسنادی می باشد که مورد قبول تمام گرایش های سیاسی موجود  در کشور می باشد.

ممنون که در این گفت و گو شرکت کردید .

من هم از شما به خاطر این ابتکار ارزشمند و انتشار روزنامه الکترونیکی  و معرفی کهن شهر کیاسر مرکز وسیع ترین  و قدیمی ترین بخش استان  زحمت می کشید تقدیر و تشکر دارم .  کار شما  یک کار فرهنکی ارزشمند می باشد.

چون در هفته معلم قرار داریم  این هفته را به فرهنگیان زحمت کش منطقه  چهاردانگه تبریک  عرض می نمایم و از تلاش های خالصانه آنها صمیمانه سپاسگزارم  و به روح تمام معلمانی که در جوار رحمت حق آرمیدند درود می فرستم.

گفتگو از سیدروح الله شجاعی کیاسری

مطالب مرتبط:

ریشه همه ی مشکلات کیاسر فرهنگی است

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    ایشالا مدرسه تیزهوشان هم راه اندازی بشه

    البته همین الان هم شاگردهای زرنگ و ممتاز ساری شکرخدا اکثرا اهالی دودانگه و چهاردانگه هستن… کلا جو درسخوانی و تحصیل طلبی تیزهوش پروری خانواده های دودانگه و چهاردانگه ای نسبت به دیگران مطلوب تر و رضایت بخش تر است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.