پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

به نام برنج بابل به کام تخلیط‌‌کنندگان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، قاسم عزیززاده‌گرجی عصر امروز در جلسه مبارزه با تخلیط برنج در بابل، اظهار کرد: این شهرستان در حوزه کشاورزی و برنج رتبه‌ها و تولیدات خوبی دارد و بزرگ‌ترین تولید کننده برنج کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه غش در معامله و تخلیط در برنج باعث شده رتبه‌های ما در کشور دچار خدشه شود، گفت: باید دید چه چیزی باعث شده برنج خارجی وارد و اینجا تخلیط می‌شود و گاهی حتی تخلیط نمی‌شود و یک کیسه جابه‌جا می‌شود که یک بخش آن به عدم نظارت برمی‌گردد.

*تشویق بازاریان باانصاف با بنر سبزرنگ

فرماندار شهرستان بابل با بیان اینکه تا نامی از برنج بابل می‌آید می‌گویند برنج بابل نَه و به اسم برنج تخلیط و نامرغوب می‌شناسند، اضافه کرد: قرار شد بازاریان زحمت‌کش با بنرهای سبزرنگی مورد تشویق قرار بگیرند، عده کثیری از افراد بازاری و تاجران برنج شهر درخواست داشتند تا جلوی تخلیط برنج گرفته شود.

این مسؤول با اعلام اینکه اگر قرار است موضوع تخلیط برنج حل شود با همین جمع حل می‌شود، گفت: نگاه به بیرون نباید داشت، با استاندار در خصوص ورود برنج خارجی به شهرستان مکاتبه خواهم کرد،در ورودی‌های بابل با ماشین‌های حامل برنج خارجی برخورد شود،ورودی و خروجی‌های انبارها بررسی شود.

* فضا برای تخلیط‌گران برنج ناامن شود

حجت‌الاسلام ملاکریمی دادستان بابل در ادامه این جلسه اظهار کرد: زیبنده نام بابل نیست که مردم استان‌های دیگر برنج به نام بابل خریداری کنند؛ ولی محصولی که استفاده می‌کند خارجی باشد.

وی بیان کرد: مجازاتی که قانون‌گذار برای آن در نظر گرفته در صلاحیت کاری من نیست و گرنه خودم شخصاً مقابله می‌کردم و این کار در حوزه تعزیرات است، فرماندار به عنوان رئیس شهرستان باید مطالبه‌گر باشد و باید مشخص باشد نیازمندی بابل چه میزان است که باید وارد شود و باید مشخص شود که این‌هایی که وارد می‌شود برای چه شخص، چه شرکت و فروشگاهی است.

دادستان بابل با اشاره به اینکه باید مشخص شود کدام فروشگاه زنجیره‌ای با تناژ بالا وارد می‌کند، اضافه کرد: سورتینگ‌دارانی که در حجم بالا وارد می‌کنند باید رصد شوند،باید فضا را از طریق اعلان عمومی و فضای مجازی برای اینها ناامن کرد، بین شالیکوبی‌داران و سورتینگ‌دارانی که بیشترین سهم در تخلیط دارند تفاوت قائل شد.

*بخش زیادی از برنج وارداتی کشور به بابل می‌رسد

تشکا فیروزجایی رئیس اداره سمت بابل نیز در ادامه این جلسه، گفت: حجم وحشتناکی از برنج وارداتی وارد بابل می‌شود، بخش زیادی از برنج وارداتی به کشور وارد بابل می‌شود،تعداد تقاضا برای گرفتن کد انبار برنج خیلی زیاد شده‌ است.

*دلیل بارنامه برنج در شهرهای برنج‌خیز چیست؟

وی افزود: برنجی که از گمرک وارد می‌شود در بارنامه نوشته بابل، سوادکوه این است، چرا باید برنج وارداتی به مبدا شهرهای برنج‌خیز بارنامه شود و از همان مبدا جلوگیری نمی‌شود.

رئیس اداره صمت بابل با بیان اینکه با یک خودرو و ۵ بازرس نمی‌توانیم برنج، آرد و سایر را پیگیر باشیم، گفت:  باید تقسیم کار شود، ۴۲ پرونده تخلیط برنج در سال قبل گرفتیم و در سه ماه نخست امسال ١٧ پرونده داشتیم، اتحادیه برنج فروشان باید پای کار بیایند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ نفر وارد کننده برنج در بابل هستند که همه پروانه برنج فروشی دارند، یادآور شد: الان برخی برای رد گم کردن برنج خارجی در کیسه‌های ۸۰ کیلویی در انبارها به نام برنج داخلی نگهداری می‌کنند، باید مبادی ورودی ورودی و خروجی استان را برای واردکنندگان برنج ناامن کرد.

* ضرورت کنترل ورود برنج خارجی از مبادی ورودی بابل

محسن علی‌گل‌زاده  رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان نیز در این جلسه، گفت: برنج ۵ میلیون نفر در بابل تامین می‌شود، سورتینگ مبدا تخلفات است حتی نام بابل در وزارت‌خانه جهادکشاورزی به‌عنوان محل تخلیط بوده و برای بازرسی از تخلیط برنج کمبود نیرو داریم و نیازمند به کمک دیگر دستگاه‌ها هستیم.

حسن قربان‌زاده، رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران شهرستان نیز در این جلسه با طرح این سوال که  ورود برنج خارجی به بابل چه سنخیتی دارد؟ اظهار کرد: باید پلیس راه را فعال کرد، برنج را کشف می‌کردیم و در اختیار آزمایشگاه قرار می‌دادیم ولی در آزمایشگاه نتیجه کارشناسی زمین تا آسمان تغییر می‌کرد‌.

وی با آمادگی هرگونه پشتیبانی برای مقابله با ورود و تخلیط برنج خارجی، افزود: در مبادی ورودی و خروجی شهر موضوع ورود برنج برخورد شود.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.