پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهنمیر بابلسر؛ پایتخت تولید شکرسرخ مازندران

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، محصولات ارگانیک دارای خواص درمانی بسیاری هستند که شکر سرخ مازندران نیز از این قائده مستثنی نیست و طرفداران بسیاری دارد.

از مهمترین فواید نیشکر می‌توان به تقویت قوای جسمانی، تصفیه خون، کاهش وزن، پاکسازی کلیه‌ها، درمان یبوست، ثابت کردن قندخون افراد دیابتی، مبارزه باسرطان، مفید برای حلق، ریه و مادران شیرده اشاره کرد.

علاوه بر فواید شکر سرخ مازندران نباید از خواص آب نیشکر قافل شد که با دارابودن کلسیم، مس، منیزیم، کروم، کبالت و منگنز به عنوان منبع غنی ویتامین شناخته میشود و همینطور از تفاله نیشکر برای تهیه غذای طیور استفاده می‌شود.  

حمیدرضا رحمانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان بابلسر در خصوص کشت نیشکر در بابلسر گفت: ۱۲۵ هکتار زمین زراعی شهرستان بابلسر زیر کشت نیشکر رفت که ۸هزار تن نی تر و ۸۰۰ تن شکر سرخ تولید می‌شود و ۱۰۰ هکتار از آن در بخش بهنمیر و ۲۵هکتار از آن در بخش مرکزی و بخش هادی‌شهر قرار دارد. 

رحمانی در خصوص روش کشت شکر سرخ در بابلسر اظهار کرد: در شهرستان بابلسر کشت و برداشت و تولید فرآورده شکرسرخ به صورت نیمه مکانیزه انجام می‌شود و تا زمانی که کشت به صورت وسیع صورت نگیرد برداشت آن توجیح اقتصادی ندارد.
 
وی ادامه داد: در استان خوزستان که رتبه اول کشت نیشکر کشور را دارد برداشت به صورت مکانیزه به وسیله کمباین انجام می‌شود اما در شهرستان بابلسر باتوجه به میزان زمین زیرکشت به دلیل گران بودن دستگاه کمباین، روش مکانیزه توجیح اقتصادی ندارد که ما باید با افزایش سطح زمین زراعی زیرکشت جهت انجام برداشت مکانیزه اقدام به جذب سرمایه‌گذار کنیم.

رحمانی با اشاره به تولید فرآورده‌های نیشکر در کارگاه‌های شهرستان بابلسر گفت: در شهرستان بابلسر ۲۰ کارگاه تولید شکرسرخ وجود دارد که ۱۸ کارگاه در بخش بهنمیر و ۲ کارگاه در بخش مرکزی بابلسر در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: کارگاه‌های تولید شکر سرخ بابلسر برخلاف سایر کارگاه‌های استان مازندران که سنتی هستند، به روش نیمه مکانیزه شکرسرخ تولید می‌کنند که می‌توان با کمک و توجه سایر مسؤولان این کارگاه‌ها را به روش مکانیزه مجهز کرد.

رحمانی درخصوص صادرات این سوغات سرخ مازندران به خارج از استان یا کشور گفت: شکر سرخ بابلسر به صورت محدود به میهمانان خارجی صادر کردیم و در سراسر استان عرضه کردیم اما به صورت عمده صادرات نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در استان مازندران ۲۵۰هکتار زمین زراعی نیشکر کشت می‌شود که شهرستان بابلسر با ۱۲۵ هکتار زمین زراعی زیرکشت نیشکر ۵۰درصد نیشکر استان مازندران به ارزش ریالی ۲۲میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.

رحمانی با پایتخت دانستن بابلسر در تولید شکر سرخ استان مازندران گفت: شهرستان بابلسر رتبه نخست کشت شکر سرخ استان مازندران را دارد که جهت برداشت این محصول از آبان ماه آغاز شده و تا اسفندماه ادامه دارد.

با توجه به فواید و خواص شکر سرخ مازندران بر اساس مصوبه هرساله جشنواره‌هایی نیز با رویکرد معرفی و احیای کسب و کارهای مرتبط با نیشکر در بهنمیر بابلسر برگزار شده است که شیوع ویروس منحوس کرونا این جشنواره را تعطیل کرده است.

 /۳۱۴۱/غ/س




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.