پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهره‌مندی از سفره پرفیض الهی در برنامه‌های شبکه مازندران

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، جامعه اسلامی ایران به ویژه رسانه‌های جمعی همواره بر پایه اندیشه، باورها و آموزه‌های دینی به سوی ارتقاء معنوی در حرکت هستند و شبکه استانی مازندران نیز همسو با رسانه های مختلف طبق خواسته‌ها و نیازهای مردم، ساختار محتوایی برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند.

لذا بر مبنای ضرورت و اهمیت و بزرگداشت مناسبت‌ها و ایام مذهبی در کشور، تولید و پخش بسته‌های شنیداری و دیداری را در دستورکار خود قرار می‌دهند. یکی از این مناسبت‌ها، ماه مبارک رمضان است که همواره در مرتبه بالایی از اهمیت قرار دارد. در همین راستا شبکه استانی مازندران نیز همگام با رسانه ملی در سراسر کشور بر اساس اعتقادات ملی و مذهبی به استقبال این ماه مبارک می‌رود.

رادیو مازندران با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی مراسم و اجتماعات خاص این ماه، با تولید ویژه برنامه‌هایی سعی در جبران فقدان این مراسم دارد.

ویژه برنامه افطاری«بهاردل»، همدل و همراز مردم است و به سنّت هر سال، سعی دارد علاوه بر سرگرم‌سازی روزه‌داران، در بهترین لحظات معنوی، نقش مؤثری در این فضا ایفا کند.

ویژه برنامه افطاری «بهاردل» با ساختار ترکیبی نمایشی به تهیه کنندگی محمد برجسته و گویندگی میلاد شوکاییان و طاهره رحماندوست در ۳۰ برنامه ۹۰ دقیقه ای از ۲۴ فروردین برابر با ۳۰ شعبان با هدف آموزشی، سرگرمی، اطلاع‌رسانی و ارشادی تربیتی قبل از اذان مغرب میهمان سفره‌های معنوی مردم استان از صدای مازندران خواهد شد.

مواسات و همدلی، حق‌النّاس، سنّت حسنه افطاری و اطعام، فلسفه روزه‌داری، فرهنگ‌سازی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم،کمک به ایتام و نیازمندان، سیره معصومین(ع)، روایات و احادیث، سبک زندگی ایرانی، اسلامی و مصادیق آن؛ همدلی و کمک مومنانه در ایام کرونایی و… از موضوعات این برنامه است.

همچنین استفاده از قصص قرآنی، نهج‌البلاغه، نهج الفصاحه و نیز استفاده از ادبیات منظوم و منثور در متن برنامه به زبان مازندرانی از دیگر موضوعات این برنامه است.

موضوع مواسات و همدلی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی«رزمایش همدلی» نام نهاده شده، موضوعی است که در برنامه «بهار دل» به صورت ویژه بدان پرداخته می‌شود و محور برنامه سازی قرار دارد. 

ویژه برنامه سحری «سجاده و سحر» با هدف ارشادی، تربیتی، اطلاعاتی و آموزشی به زبان فارسی و محلی  در ۳۰ برنامه ۹۰ دقیقه‌ای از ساعت ۲ بامداد تا قبل از اذان در سحرگاهان رمضان روی آنتن صدای مازندران خواهد رفت.

بیان آیات، روایات، احادیث و کلام بزرگان، یک آیه یک نکته، شرح و تفسیر جملات قصار امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، شرح دعای صحیفه سجادیه، تغذیه و روزه داری، حرف دل، پخش دعا، مناجات های تبری، تواشیح و آواز و همخوانی، بهره‌گیری از متون فارسی درباره اهمیت شب زنده‌داری و عبادت و راز و نیاز در سحرهای ماه مبارک رمضان با اجرای محلی و فارسی و… از آیتم‌ها و بخش‌های این برنامه است.

«ماه بهشت» عنوان برنامه ویژه افطاری سیمای مازندران در ۳۲ برنامه ۸۰ دقیقه‌ای با موضوع معارفی و اجتماعی قبل از اذان مغرب روی آنتن خواهد رفت.

این برنامه تلاش دارد با تکیه بر شیوه های نو و جذاب در جهت اشاعه آیین و فرهنگ بومی مردم استان و ایجاد فضای روحانی  و معنوی برای مخاطبان ضیافت الهی گام بردارد. از آنجایی که زمان پخش این برنامه در ساعات پایان روزه داری است سعی بر آنست تا با در نظر گرفتن معنویت، عرفان و شادی، موجبات امیدبخشی و آگاهی مخاطبان را فراهم آورد و به استقبال اذان و افطار برود.

از آنجایی که ماه مبارک رمضان ماه شادی دلها و برکت و رحمت و آمرزش است دلیلی برای غمگین بودن فضای برنامه وجود ندارد به ویژه امسال که بهار طبیعت با بهار قرآن متقارن است لذا فضای حاکم بر برنامه باید دارای نشاط محسوسی باشد تا مبارکی رمضان احساس شود. 

سبک زندگی قرآنی چون: صله‌رحم، همسایه‌داری، نشاط معنوی، درسهایی از نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، معرفی خانواده‌های قرآنی و ترویج سبک زندگی دینی و… از اهداف مهم برنامه است. 
  
سیمای مازندران همچنین در سحرگاهان به منظور  ترویج و گسترش فرهنگ نماز و روزه اشاعه زکات در جامعه با ویژه برنامه «به وقت وصال» در ۳۰ برنامه ۷۰ دقیقه‌ای با موضوع معارفی و هدف ارشادی تربیتی در ماه میهمانی خداوند به روی آنتن خواهد رفت. 

اکرام ایتام، ترویج اخلاق و مکارم اسلامی، آثار تربیتی روزه‌داری، آداب روزه‌داری، جایگاه قرآن، رمضان و توبه، تغییر و اصلاح ظاهر و باطن، بازسازی معنوی، دستگیری از ایتام، حق‌الناس، امر به معروف و نهی از منکر، انسان دوستی و… از جمله موضوعات برنامه است که با حضور کارشناسان تقدیم مخاطبان می‌شود.

تولید ۳۰ موشن کلیپ حدیث روز ویژه ایام ماه رمضان، تولید ۵ دوربین مخفی ویژه دهه اول ماه رمضان و عید فطر، تولید ۲۵ پوستر و اینفوگرافی و عکس نوشت ویژه رمضان، شب قدر، عید فطر و روز قدس، تولید ۳ کلیپ کوتاه با موضوعیت رعایت تغذیه مناسب ویژه روزه و کرونا، تولید ۵ کلیپ کوتاه ویژه شب‌های قدر، برگزاری پویش دلنوشته مردمی ویژه شب‌های قدر و اهدا جوایز به برندگان، انتشار تولیدات صدا و سیما در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بارگزاری برنامه‌های صداوسیما در وب سایت و پوشش پشت‌صحنه برنامه‌های سحر و افطار در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از برنامه‌های پیش بینی شده معاونت فضای مجازی در ماه مبارک رمضان است.

 /۸۶۰۴۱/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.