پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهترین زمان قارچکش پاشی سیاه ریشه بعداز ریزش نصف برگهای درخت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: بهترین زمان قارچکش پاشی در درختان سیاه ریشه بعد از ریزش نصف برگ های درخت است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد با اشاره به برگزاری کلاس پروژه مشارکتی مدرسه در مزرعه سیب که با شرکت  ۲۴ باغدار در کیاسر از توابع مرکز جهاد کشاورزی چهاردانگه شهرستان ساری برگزار شد گفت: داشتن لیبل، برگه بهداشت، ارتفاع بین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر و قطر ۱ تا ۱٫۵ سانتی متری از ویژگی های یک نهال خوب است.

 

وی درخصوص انجام آبیاری گفت: ریشه فعال ترین بخش درخت است که حتی در فصل زمستان هم فعال می باشد، بنابراین باید بعد از برداشت محصول عملیات آبیاری را انجام داد تا زمانیکه خاک رطوبتش را نگه داشته باشد و اگر در فصل پاییز بارش باران نداشتیم بایستی آبیاری بصورت سبک انجام شود.

 

قاسم نژاد ادامه داد: ۷ تا ۱۰ روز بعد از برداشت محصول، درختان سیاه ریشه را با سه کود اوره (۷ تا ۸ در هزار )، سولفات روی (۱٫۵ تا ۲ در هزار)، اسید بوریک ( ۰٫۵ تا ۱ در هزار ) به همراه مویان (با دز ۰٫۵ در هزار) باید محلول پاشی کرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار داشت: بهترین زمان قارچکش پاشی در درختان سیاه ریشه بعد از ریزش نصف برگ های درخت است.

 

وی سمپاشی با یکی از سموم رایج قارچکش (رورال تی اس  ۲ تا ۳ در هزار، اکسی کلرور مس ۴ تا ۵ در هزار، کاربندازیم و ریدومیل) بهمراه یک مویان توصیه می شود.

 

قاسم نژاد گفت: اگر برگ های درختان کاملا ریزش کرده باشند باز هم می توان سمپاشی را انجام داد.

 

وی جمع آوری برگ ها و میوه های آلوده زیر درختان را یکی از اصلی ترین کارهایی که باید بعد از برداشت محصول صورت بپذیرد عنوان کرد و گفت: باید بعد از برداشت، تمام برگ های داخل باغ را جمع و سپس درون چاله هایی به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر دفن کرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار داشت: با این کار هم برگ های آلوده به بیماری و آفت از سطح باغ جمع شده و هم با دفن کردن برگ، مواد غذایی به زمین اضافه می شود.

 

قاسم نژاد در خصوص مبارزه با علف های هرز گفت: علف هرز با توجه به مصرف آّب و مواد غذایی داخل زمین به عنوان یک رقیب جدی برای درختان محسوب می شود و ریشه های علف هرز نوعی سم ترشح می­کنند که مانع رشد و گسترش ریشه درختان می گردد.

 

وی افزود: هر دو روز یک بار علف های هرز داخل باغات را سرزنی کنیم تا منبعی جهت تامین مواد غذایی مورد نیاز ریشه وجود نداشته و در نتیجه ریشه علف هرز قادر به ادامه حیات نباشد.

 

قاسم نژاد با بیان اینکه جهت مبارزه با علف های هرز باید دو بار در سال یکی در فصل بهار و دیگری اواسط یا اواخر فصل پاییز عملیات مبارزه شیمیایی را انجام داد افزود: بهترین روش مبارزه با علف هرز و حلزون های داخل باغات، مبارزه مکانیکی با رها کردن حیواناتی همچون اردک، غاز، گوسفند می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.