پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بنای بانک سپه چالوس دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است

0

سیف اله فرزانه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بنای بانک سپه چالوس با شماره ۱۱۹ در فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی به ثبت رسیده است، افزود: این بنای تاریخی و فرهنگی با شماره ثبت ۱۱۹ در لیست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی به ثبت سیده است و به موجب قانون تحت نظارت و حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه ثبت این اثر براساس دستورالعمل تعیین آثار واجد ارزش‌های فرهنگی و تاریخی صورت گرفته است، گفت: طبق ماده ۵۵۸ تا ۵۶۲ مجازات‌های اسلامی، هر گونه دخل و تصرف و آسیب به این اثر تاریخی جرم محسوب خواهد شد.

فرزانه با تاکید بر ویژگی‌های خاص بنا یادآور شد: ترکیب اشکال معماری مدرن با الگوی بام شیبدار از شاخصه‌های معماری بومی منطقه و در شهر چالوس از جمله دلایل ثبت این بنا بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: موضوع ثبت بانک چالوس بنا بر پیشنهاد مهندسان و صاحبنظران معماری استان مازندران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درکمیته وقت ثبت و حریم آثار ملی غیر منقول مطرح و با اجماع نظر اعضا در لیست آثار ملی کشور ثبت شده و تعرض به این بنا به طور حتم پیگرد قانونی دارد.

وی با اشاره به محدودیت و امکانات در حراست و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی و محوطه‌ها باستانی پراکنده در مازندران ابراز امیدواری کرد: انتقال این آثار شاخص معماری به نسل آینده با حمایت فرمانداران و شهرداری‌ها و به ویژه مردم بومی منطقه امکانپذیر است.

کد خبر 4951088
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.