پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بلاتکلیفی ۲۴۰ معدن در مازندران/ایجاد کارخانجات تبدیلی معادن

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران امروز در حاشیه بازدید از معدن نمار شهرستان آمل،  اظهار کرد: در یکی از مهم‌ترین معادن استان هستیم که قبل از انقلاب اسلامی مجوز فعالیت این معدن صادر شد در آن مقطع کارشناسان خارجی برای بررسی وضعیت معدن به ایران سفر کردند و بعد از مدتی گزارش‌شان را روی مواردی از معدن اعلام کردند.

وی افزود: به‌دلیل اینکه صاحب مجوز معدن به رحمت خدا رفته بود و پس از آن وضعیت معدن بلاتکلیف ماند تا اینکه طی سال‌های اخیر مجددا فعال شد و تا به امروز هم بحث اکتشاف در این معدن دارد دنبال می‌شود.

استاندار مازندران بیان کرد: مباحثی در جلسه کارگروه معادن در استان مطرح شد که قانع نشدم هم مباحث اجتماعی، زیست محیطی که قابل بررسی است.

حسینی‌پور با بیان اینکه این معدن از معادن مهم استان است، تصریح کرد: سیاست ما در فعال‌سازی و ارتقای رشد اقتصادی استان فعال کردن همه بسترهای اقتصادی مازندران است که معادن هم در این زمینه سهم بسزایی دارند.

وی با اعلام اینکه حتما باید از ظرفیت خدادادی معادن استان استفاده کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر بالای ۲۴۰ معدن در استان داریم که از این تعداد ۱۰۷ معدن به‌دلیل پایان مراحل برداشت اولیه بلاتکلیف هستند ، البته به دنبال این هستیم مجددا این معادن را احیا کنیم.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه پیوست اجتماعی معاون برای ما اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: به این معنا که هر کجا معادن ما فعال هستند آن منطقه باید آباد شود، ما این را نمی‌پذیریم معادنی فعال شود ولی آن منطقه در محرومیت باشد.

حسینی‌پور ادامه داد: اضافه کرد: در این زمینه بحث زیرساخت‌های راه، بهداشت و درمان و همه امکانات موردنیاز در مناطق محروم در این مناطق معدنی به‌صورت ویژه باید مورد توجه قرار گیرد؛ با این سیاست امیدواریم بتوانیم وضعیت رشد اقتصادی را با فعال کردن این منابع ارتقا دهیم.

وی یادآور شد: مردم فهیم استان هم می‌دانند در جایی که مباحث کلانی برای کلیت و رشد اقتصادی استان تاثیر داشته باشد همه مردم همکاری می‌کنند تا استان بتواند از ظرفیت‌های عظیم این استان استفاده کند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مسیر بعدی کار ما ایجاد کارخانجات تبدیلی است که از ذخایر معدنی خام‌فروشی نکنیم، اظهار کرد: در صنایع تبدیلی استان این مهم را در دستور کار داریم روز گذشته هم با رئیس سازمان محیط زیست کشور جلسه مفصلی داشتیم با پیشنهاد و تصمیم قرار شد کارگروهی وارد استان شوند تا برای همیشه گره‌های کور در مباحث محیط زیست استان برای همیشه برطرف کرده و در سند آمایش استان تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد تا هم به نفع مردم و هم به نفع حفظ حفظ محیط زیست خواهد بود.

*راستی آزمایی استاندار مازندران از گزارش وضعیت معدن نمار

استاندار مازندران امروز برای راستای آزمایی گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خصوص  وضعیت معدن نماربه دهستان نمارستان آمل رفت تا این گزارش ها را از نزدیک بررسی و تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

معدن نمار روستای نمارستان واقع در بخش لاریجان شهرستان آمل است که این معدن سرب سال ۵۱ مجوز بهره‌برداری دریافت کرد، اما تا کنون هیچ فعالیتی نداشت تا این‌که بهره‌بردار تصمیم گرفت استخراج را آغاز کند. درحال حاضر این معدن مشغول مطالعه، شناساسی و اکتشافات رگه‌های سرب،مس و… است و هیچ گونه برداشتی صورت نگرفته است.

مردم دو روستای نمار و دیوران مخالف فعالیت این معدن  هستند و می‌گویند که فعالیت این معدن و فراوری در این منطقه موجب آلودگی کل منطقه می‌شود. فعالیت معدن بارها در جلسات مختلف شورای عالی معادن استان مطرح  و انجام فعالیت این معدن منوط به نظر محیط زیست شد.

در هفته گذشته در جلسه شورای عالی معادن استان از سرگیری این معدن مطرح و نظریه های کارشناسی که این معدن تمامی جوانب زیست محیطی را رعایت کرده است مطرح شد.اما استاندارمازندران  با وجود مثبت بودن تمامی گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی،آغاز فعالیت معدن نمار را منوط به بازدید میدانی خود از این منطقه کرد.

با توجه به مهم بودن این پرونده استاندار مازندران صبح امروز  به این منطقه رفت تا علاوه بر بازدید میدانی تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شود.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.