پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بزم عاشورایی در روستاهای مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها در سراسر مازندران مراسم عزاداری درحال برگزاری بوده، از مصلاها، حسینیه‌ها گرفته تا تکیه‌های روستاهای دور که می‌توان گفت بزم عاشورایی در روستاهای استان برپا است.

حضور گروه‌های مختلف مردمی از پیر، جوان، مرد و زن گرفته در این مراسم در نوع خود بی‌نظیر است.

در کنار مراسم عزاداری آیین‌های مختلفی که نماد رسوم پیشینیان ما بوده نیز به‌ویژه در روستاها درحال برگزاری است.

روستاهای مازندران از دیرباز نسبت به برپایی آیین‌ها پیشگام بودند به‌ویژه در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی.

در کنار حضور پررنگ مردان در دسته‌روی‌ها و عزاداری بانوان روستایی نیز در پذیرایی و پخت نذری اهتمام جدی دارند، به‌طوری‌که خستگی اصلا معنا ندارد.

روستاهایی که شاید تا دیروز خالی از سکنه یا جمعیت پایین بود اما اکنون صدای ناله عزاداری از آن بلند می‌شود.

مردم روستاهای استان برای پیشوای سوم شیعیان در روزهای عزاداری محرم اهالی گرد هم می‌آیند و در فضای کاملاً صمیمی به عزاداری می‌پردازند که این به تنهایی یک نوع هویت جمعی برای این منطقه به‌شمار می‌رود.

نکته مهم اینکه از چند ماه قبل در تدارک برگزاری این مراسم هستند و هر کسی از پیر تا جوان گرفته تلاش می‌کند تا سهمی در برگزاری این مراسم عزاداری داشته باشد.

باید گفت عاشورا شور و هیجانی در میان افراد به‌ویژه جوانان ایجاد کرده که می‌توان به عینه در مراسم و عزاداری‌ها مشاهده کرد و به‌طور حتم این شور و حرارت سیدالشهدا خاموش نمی‌شود.

در میان همه مردمی که در تدارک و تکاپوی برگزاری این مراسم آئینی و عاشورایی هستند تعزیه‌خوانان نیز سعی می‌کنند بر شور مراسم بیفزایند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ
 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.