پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب در دبيرستان زينبيه کیاسر

به منظور آشناسازی دانش آموزان با ویژگیهای آب سالم، نحوه تامین و مدیریت مصرف صحیح آن، کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب در دبیرستان شبانه روزی دخترانه زینبیه کیاسر برگزار شد.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهادانگه ساري، به نقل از شرکت آبفا شهری مازندران، سرپرست اداره کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب شهرستان ساری در این کارگاه یکروزه با بیان اینکه 97 درصد کره زمین را آب فراگرفته، گفت: از این میزان تنها 3درصد قابل استفاده  و2.5 درصد آن غیرقابل شرب است.

 

زهرا پیری، با تاکید بر اینکه از قطره قطره آب باید درست استفاده نمود، افزود: آب عامل حیات موجودات و ضامن سلامتی انسانهاست.

 

وی، ادامه داد: میزان آب مورد نیاز بدن هر فرد به میزان مصرف انرژی و کالری آن بستگی دارد ولی به طور معمول بدن انسان به ازای هر کیلو کالری به یک سی سی آب نیاز دارد.

 

سرپرست اداره کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب شهرستان ساری، با اشاره به اینکه مادران باردار، شیرخواران و مردان به آب بیشتری نیاز دارند، اظهار داشت: مصرف آب در افرادی که میوه وسبزی فراوانی مصرف می کنند نسبت به کسانی که از گوشت و نان استفاده می کنند، کمتر است.

 

زهرا پیری، کاهش 10 درصدی آب بدن را باعث ایجاد اختلال جسمی از جمله سردرد، خستگی، کاهش تمرکز و از بین رفتن تعادل بدن دانست و تصریح کرد: کاهش بیش از 20 درصدی آب بدن نیز منجر به مرگ خواهد شد.

 

وی، به فواید مصرف آب از نظر بهداشتی اشاره کرد و افزود: مصرف کافی آب باعث شادابی پوست، رفع یبوست و کاهش بیماریهای گوارشی می شود.

 

پیری در ادامه سخنانش، با اشاره به وجود ذرات سفید رنگ در آبهای مصرفی گفت: این ذرات املاح معدنی آب مانند کلسیم و منیزیم  هستند که بدن به آنها نیاز دارد.

 

سرپرست اداره کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب شهرستان ساری ، اظهار داشت: آب با کیفیت، آبی است که عاری از عوامل بیماری زا، شیمیایی و سمی و دارای طعم مطبوع  باشد.

 

وی، افزود: کیفیت  وکمیت آب ، روزانه توسط آزمایشگاه های شرکت آبفا و مراکز بهداشتی مورد ارزیابی  و بررسی قرار می گیرد.

 

زهرا پیری، در بخش دیگری از سخنانش منابع تامین آب استان را چشمه  و رودخانه عنوان و تصریح کرد: چاه های بسیار عمیق عاری از میکروارگانیسم هستند و از آنجایی که در عمق 20 تا 30 متری باکتریهای هوازی از بین می روند اینگونه چاه ها نیاز به تصفیه ندارند.

 

وی، با بیان اینکه چاه فاضلاب نباید در شیب بالاتر از چاه آب حفر شود، گفت:  در فاصله 30 تا 100 متری از چاه نیز نباید ساختمان سازی انجام شود.

 

پیری، در خصوص استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی نیز گفت: این دستگاه ها کلر و مواد معدنی موجود در آب را از بین می برند و استفاده آن توصیه نمی شود.

 

وی، با اشاره به رواج آبهای معدنی بسته بندی شده ، تصریح کرد: ظروف این آبها بعد از مصرف حتما دور ریخته شود و مدام در یخچال نگهداری نشود.

 

سرپرست اداره کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب شهرستان ساری با تاکید بر اینکه بطریهای آب معدنی در مقابل نور آفتاب قرار نگیرند، ادامه داد: هنگام خرید به تاریخ تولید آن توجه شود به طوری که تولید باید کمتر از یک ماه باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.