پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاري چهارمين جلسه پروژه مدرسه در مزرعه گندم در روستاي قاديكلا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از برگزاري چهارمين جلسه پروژه مدرسه در مزرعه گندم در روستاي قاديكلا از توابع مركز جهاد کشاورزی شويلاشت این شهرستان خبر داد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد از برگزاري چهارمين جلسه پروژه مدرسه در مزرعه گندم در محل روستاي قاديكلا با حضور براري (مدرس و محقق پروژه)، خانم معمايي (كارشناس ترويج مديريت ساري ) و همكاران مركز شويلاشت و ناظر گندم منطقه و كشاورزان روستاي قاديكلا و روستاهاي اطراف برگزار شد. 

 

قاسم نژاد افزود: جلسه كه تحت عنوان بيماري هاي مهم گندم برگزار شد، كارشناس ترويج شهرستان مختصري از اهميت آموزش و مشاركت فراگيران بيان نمود و دكتر براري مدرس دوره مطالبي پيرامون موضوع جلسه عنوان كرد.

 

 وی علایم بيماري بلايت سنبله را چروكيده شدن و كوچك شدن دانه ها روي خوشه، تغيير رنگ خوشه از وسط به انتها به رنگ سفيد و مشاهده قارچ هاي صورتي رنگ روي خوشه كه جهت پيشگيري از آن تميز نگه داشتن مزرعه و منهدم كردن علف هاي هرز و حذف بقايا توصیه می شود عنوان کرد.

 

براری راه های مبارزه را استفاده از قارچكش هاي تيلت (1-0.8  ليتر در هكتار) و فالكن (0.7-0.6 ليتر در هكتار) در زمان گلدهي اعلام کرد.

 

مدرس دوره درباره بيماري پاخوره گفت: این بیماری از مهمترين بيماري هاي ريشه گياه مي باشد كه در منطقه شويلاشت به ندرت اتفاق مي افتد و كوچك شدن بوته، رسيدگي زودرس و به خوشه نرفتن گندم ها از علایم آن است.

 

براری مبارزه و كنترل را رعايت تناوب زراعي، تقويت گياه با كود دامي ،كود ازته آلومينيومي، روي و منگنز اعلام کرد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.