پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برپایی کیمه‌های عشایری در مبادی ورودی شهرهای مازندران/ تنوع‌بخشی اقتصاد عشایری

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، حجت‌الله شعبانی حاجی رئیس اداره امور عشایر مازندران با اشاره به‌برپایی‌کیمه‌های(نوروزگاه‌های) عشایری از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی عشایر مازندران، اظهار کرد: وقتی صحبت از استان مازندران می‌شود در کنار چشم‌اندازهایی مثل دریا، جنگل و کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده صنایع دستی ارزشمند این استان هم جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران دارد.

وی با بیان اینکه مازندران هر ساله میزبان مسافران زیادی از اقصا نقاط ایران و یکی از مقاصد اصلی گردشگری است، گفت: نوروزگاه‌های عشایری به رسم هر ساله در نوروز ۱۴۰۲ برای استقبال مسافران  و گردشگران استان برپا شده است.

رئیس اداره امور عشایری مازندران ادامه داد: ‌مناسبت نوروز کیمه‌های عشایری در مبادی شهرهای آمل، سوادکوه، سوادکوه شمالی و بابل برپا شده است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران به شمار می‌رود و آمادگی استقبال از مسافران نوروزی را دارد.

  شعبانی با اشاره به آمادگی برپایی کیمه‌های عشایری  در صورت همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، در سایر شهرستان‌ها، اضافه کرد: این مهم می‌تواند در توسعه گردشگری عشایری مازندران در ایام نوروز نقش بسزایی ایفا کند.

وی تصریح کرد: هدف از بهره‌برداری از بهره‌برداری کیمه‌های عشایری این است مسافران استان مازندران از تولیدات عشایر و آشنایی آنها با سبک زندگی و صنایع دستی عشایر مازندران راه‌اندازی شده است. 

رئیس اداره امور عشایر مازندران یادآور شد: تنوع بخشی به معیشت عشایر و کاهش وابستگی آنها به دامداری یکی از راهبردهای اصلی سازمان عشایر جهت حمایت و تقویت و رفع مشکلات جامعه عشایری است که چهار بخش گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی و زنجیره تولید گوشت قرمز را شامل می‌شود.  

شعبانی با تاکید بر اینکه نوروزگاه‌های عشایری گامی مثبت در ترویج گردشگری عشایری به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: نمایش آداب و رسوم عشایر، تولیدات لبنی و صنایع دستی عشایر برای گردشگران نوروزی مازندران، جنبه فرهنگی ارزشمندی دارد و به آشنایی بیشتر مسافران با فرهنگ غنی عشایری می‌انجامد.  

وی به توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایری در جهت تحقق شعار سال، اظهار کرد: به‌طور حتم سالی که پشت سر گذاشتیم سالی پربار در عرصه‌های ملّی، منطقه‌ای و سازمانی بود که در سرلوحه خود نامگذاری حکمت‌آمیز سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی مقام معظم رهبری را به ارمغان داشت. 

رئیس اداره امور عشایر مازندران با تأکید بر اینکه سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، افزود: عشایر کشور که ۱.۸ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند ۲۵درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی  را تولید می‌کنند و در حوزه گیاهان دارویی و گردشگری نیز ظرفیت‌های قابل توجهی دارند. 

شعبانی حاجی در پایان خاطرنشان کرد: از سیاست‌های اصلی پیش‌روی سازمان امور عشایر، تنوع بخشی اقتصاد عشایری است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت قابل توجه استان مازندران و با تکیه بر توسعه گیاهان دارویی، گردشگری عشایری و صنایع دستی عشایری و زنجیره تولید گوشت قرمز، در مسیر رشد، توسعه و تکامل عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عشایر گام برداریم. 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.