پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنج کاران مازندران قربانی تصمیمات اشتباه در بخش کشاورزی

0

کشاورز مازندرانی می‌گوید: در سال‌های گذشته مسئولان ترویج بخش کشاورزی با حضور در اراضی شالیزاری، بر کشت دو و یا حتی سه باره زمین‌های کشاورزی اصرار می‌کردند اما امروز با وجود کم بود آب حتی نمی توانیم کشت نخست خود را به خوبی به پایان ببریم و کشاورزان استرس زیادی دارند.

سید شعبان حسینی در گفت‌وگو با خبرگار ایسنا اظهار کرد: در طول سال علاوه بر کشت اراضی شالیزاری خود، به عنوان زارع، زمین‌های کشاورزی دیگر را اجاره کرده و به زارعت برنج می‌پردازم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان همواره از مظلوم‌ترین گروه‌های کاری جامعه محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در راستای مدیریت ناصحیح مسئولان در بخش کشاورزی، کشاورزان باید با تصمیم‌های اشتباه متضرر شوند.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان بر استفاده از ارقام پرمحصول مقاوم به خشکی تاکید می‌کنند اما این رقم‌ها به هیچ عنوان در بازار نیست، اظهار کرد: کارشناسان و اساتید دانشگاه همواره بر تغییر سیستم کشت سخن می‌گویند اما این موضوع با واقعیت درآمدی کشاورزان ناسازگار است.

وی افزود: تغییر سیستم کشت در کشاورزی هزینه‌های فراوانی را برای یک کشاورز به همراه دارد که وی نمی‌تواند آن را تحمل کند، هرچند این موضوع در دراز مدت موثر واقع می شود اما در زمان کنونی که مسائل اقتصادی در کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد تقریبا شدنی نیست.

این کشاورز مازندرانی در پاسخ به این سوال که نقش کشاورزان در بحران کم‌آبی چیست، گفت: کشاورزان نیز در هنگام کم‌آبی باید رعایت کنند و از کشت دوم بپرهیزند، هرچند این موضوع ضربه بزرگی به درآمد اقتصادی آنها وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ استفاده درست و بهینه از آب از سوی کشاورزان نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش مصرف آب و عبور از این بحران است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.