پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه‌های روز بزرگداشت حافظ در مازندران برگزار می‌شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، محمود شالویی اظهارداشت: حافظ فرهنگ ایرانی -اسلامی را با زیبایی و ماندگاری به همه جهانیان منتقل کرد و فراتر از مرزها درخشید به گونه ای که درهرجغرافیایی شاهد علاقمندی به این شاعر نامی و بلند آوازه هستیم.

وی افزود: امروز باید به تحلیل و واکاوی این مهم بپردازیم که چگونه می‌توان همچون حافظ کارموثرفرهنگی کرد و ماندگار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: این شاعر همیشه مانای تاریخ فراتر از زمان خویش قدم برداشت و با تلفیق عشق وعرفان اسلامی و ایرانی، رویکردی نو و تاثیرگذار برعموم مردم را در شعرو ادبیات ایجاد کرد.

20 مهرماه در تقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است. خواجه شمس الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ، غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است.

وی حدود سال 726 هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در محفل درس استادان زمان خود فراگرفت و درعلوم ادبی عصر پایه ای رفیع یافت. این شاعر نام آور به ویژه در علوم فقهی و الهی تامل بسیار کرد و قرآن را با چهارده روایت مختلف از برداشت.

دیوان اشعار او شامل غزلیات، چند قصیده، چند مثنوی، قطعات و رباعیات است.ˈگوتهˈ دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی، دیوان شرقی خود را به نام او و با کسب الهام از افکار وی تدوین کرد.

لسان الغیب حافظ شیرازی به سال 792 هجری قمری در شیراز چشم از جهان فرو بست.

 / ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.