پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری چهارمین جلسه پروژه مدرسه در مزرعه برنج در روستای حاجی کلا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری بر توجه داشتن به دوره رشدی کوتاهتر کشت دوم برنج برای کاهش خطر مواجه شدن با سرما تاکید کرد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد گفت: چهارمین جلسه پروژه مشارکتی مدرسه در مزرعه برنج تحت عنوان کشت دوم برنج با حضور جمعی از کشاورزان در روستای حاجیکلا شهرستان ساری برگزار شد.

 

وی ادامه داد: در این برنامه نادری بعنوان مدرس دوره به ارائه نکات فنی در خصوص کشت دوم برنج پرداخت و گفت: کشت دوم برنج بایستی تقریبا 5 روز تا یک هفته پس از برداشت اول انجام شود تا با همزمانی زمان گلدهی و سرما مواجه نشود.

 

وی اظهار داشت: زمین هایی که قرار است برای کشت دوم آماده شود باید زهکشی مناسب داشته باشند در غیر این صورت زمین باتلاقی می شود.

 

قاسم نژاد افزود: در کشت دوم نیز همانند مراحل آماده کردن بذر در مرحله اول نظیر سبک و سنگین کردن بذر با آب و نمک و ضدعفونی کردن بذر باید انجام شود و برای 50 کیلوگرم بذر، 100 تا 150 گرم سم کاربوکسین تیرام برای ضد عفونی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وی تصریح کرد: هرچه دوره رشد کوتاهتر باشد گیاه زودتر به فاز زایشی می رود و احتمال مواجه شدن با سرما نیز کمتر می شود.

 

وی در ادامه گفت: در کشت دوم در مصرف کود اوره دقت شود و کمتر مورد استفاده قرار گیرد و معمولا به کود فسفاته زیاد نیاز نمی باشد.

 

قاسم نژاد درباره مبارزه با علف های هرز گفت:  3 تا 4 روز قبل از نشا یا 5 روز بعد از نشا باید اقدام به قطره پاشی علف کش کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.