پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برداشت برنج در 4000 هکتار از شالیزارهای مازندران

0

مجید بهادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی تاکنون برداشت برنج را در سطح ۴ هزار و ۳۹۷ هکتار از شالیزار‌های استان انجام دادند، افزود:  از این میزان برداشت، ۸۰ هکتار بصورت سنتی و مابقی مکانیزه برداشت شد.

وی به شالیکاران توصیه کرد: محصول شلتوک را بعد از هوادهی و رساندن به رطوبت ۴ درصد به شالیکوبی تحویل دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: برنجکاران شرق استان هم با توجه به بارندگی‌های اخیر، آبیاری تناوبی را مدیریت کنند تا دچار خسارت در مزارع برنج نشوند.

این مسؤول یادآور شد: استان مازندران با دارا بودن 215 هزار هکتار اراضی شالیزاری، ۴۲ درصد برنج کشور را تولید می‌کند.

بهادری با بیان اینکه کشت مکانیزه برنج در ۱۳۲هزار و ۴۳۴هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد، ادامه داد: ۱۵۲هزار و ۲۹۸هکتار مزارع شالیزاری استان، ارقام محلی و مابقی ارقام پرمحصول کشت شد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون با علف‌های هرز در سطح ۴۴۸هزار و ۸۶۴هکتار از مزارع برنج استان مبارزه شد افزود: مبارزه با کرم ساقه خوار برنج در ۷۶هزار هکتار و بلاست برگ در ۴۰هزار و ۳۱۶هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیمه زراعت برنج در ۲۵هزار و ۵۴۴هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شد، تصریح کرد: ۷۲هزار و ۴۰۵تُن کود شیمیایی بین کشاورزان شالیکار استان توزیع شد.

این مسؤول بیان کرد: میزان آب ذخیره شده سد‌های استان حدود ۲۲۱میلیون مترمکعب و آببندان‌ها ۲۰۹میلیون مترمکعب است.

بهادری با بیان اینکه کاهش آب آبندان‌ها مربوط به شهر‌های شرق استان از جمله گلوگاه، بهشهر و نکا است، گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و افزایش دما، حدود ۴۳هزار هکتار مزارع شالیزاری در مراحل مختلف رشدی در معرض استرس و رها شدن هستند که برای حفظ و کاهش خسارت به این مزارع، اقدامات فنی و پیشگیرانه و اطلاع رسانی انجام شد و با همکاری عوامل ذیربط مجموعه فعالیت‌های مربوط به انتقال و مدیریت مصرف آب مورد پیگیری و اجراست.

 /86035/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.