پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برخی شالیکاران مازندران تب کرده‌اند

0

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که تب شالیزار بیشتر در مزارع برنج دیده می‌شوند، گفت: از اردیبهشت ماه تا زمان برداشت محصول این بیماری در استان مازندران شایع‌تر است.

فرهنگ بابامحمودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تب شالیزار بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که جانوران مهره‌دار و پستانداران این میکروب را از طریق کلیه در محیط دفع می‌کنند.

وی تصریح کرد: این میکروب در برکه‌ها، در مزارع برنج و جویبارها رها می‌شود اما شایع‌ترین نوع آن در مزارع برنج است.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تب شالیزار بیشتر در مزارع برنج دیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: از اردیبهشت تا زمان برداشت محصول این بیماری در استان مازندران شایع‌تر است.

بابامحمودی با بیان این که این بیماری در اثر خراشیدگی دست، پا و آلودگی آب و خاک به بدن وارد می‌شود، گفت: شست ‌و ‌شوی بینی و دست و پا با آب‌های آلوده این میکروب را نیز به بدن انسان‌ها هدایت می‌کند.

وی افزود: صیادان، معدنچیان، قصابان و افرادی که با دام سروکار دارند میزبان این بیماری هستند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به علائم این بیماری، یادآورشد: این بیماری علائمی چون تب بالا به صورت ناگهانی، دردهای عضلانی به ویژه درد کمر، سردرد، ساق پا و پشت چشم دارد و در 90 درصد موارد نیز فرد بیمار بدون هیچ گونه عارضه‌ای بهبود پیدا می‌کنند.

بابامحمودی با بیان اینکه 10 درصد از بیماران به نوع شدید تب شالیزار مبتلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این وضعیت علاوه بر عوارض گذشته، گرفتگی کبدی، زردی چشم، تنبلی و نارسایی کلیه، دفع نامناسب، بالارفتن سموم بدن، کاهش پلاکت خون، گرفتگی ریوی و خونریزی مغزی نیز به عوارض‌های آن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به این که این بیماری در سال 82 در مازندران شناسایی شد، گفت: برای تشخیص این بیماری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش اختصاصی نیز از فرد بیمار گرفته می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که یکی از شیوه‌های بسیار مناسب برای تشخیص این بیماری آزمایش «ام ای تی» است، تصریح کرد: زمان بهبودی و درمان این بیماری یک هفته است.

بابامحمودی تاکید کرد: برای این بیماری واکسنی وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری، افزایش دانش بشر است.

وی با توصیه به کشاورزان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، گفت: کشاورزان و افرادی که با دام، آب و خاک در ارتباط هستند علاوه بر فعالیت در زمان کار با چکمه از بطری برای نوشیدن آب استفاده کنند و در صورت ایجاد خراشیدگی ابتدا آن را ترمیم کرده و سپس به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: اگر افراد با درد عضلانی، سردرد، کوفتگی، بی حالی، تب شدید روبه‌رو شدند به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کرده تا مشکل آنها برطرف شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.