پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برای فرزندتان در دوره دبستان موبایل نخرید

0

یک روانشناس بالینی گفت: استفاده زیاد از ابزارهای رسانه ای باعث کاهش مهارت های ارتباطی در کودکان می شود.

دکتر حسن سطوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ابزارهای رسانه‌ای به عنوان آسیب‌های نو پدید در جامعه بشری مطرح هستند اظهار کرد: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در اثر استفاده زیاد کودکان از ابزارهای رسانه‌ای ایجاد می‌شود کاهش شدید مهارت‌های ارتباطی بین فردی است که صدمات جدی را به کودکان وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ضربه دیگری که در ارتباطات بین فردی کودکان در اثر استفاده زیاد از موبایل و یا تبلت ایجاد می‌شود کاهش انگیزه کودکان برای بازی با همسن و سالان خود در یک محیط واقعی است که در اثراستفاده زیاد کودکان از این ابزار های رسانه‌ای ارتباطات کلامی کودکان و مهارت های کلامی کودکان و حتی هیجانات عاطفی کودکان شدیدا افت می‌کند.

سطوت بیان کرد:براساس پژوهش های صورت گرفته استفاده از موبایل در کودکان منجر به هیجانات منفی مثل پرخاشگری می‌شود و کودکان بجای یادگیری سبک مقتدرانه بیشتر در رفتارهایشان از سبک پرخاشگری و استبدادی تبعیت می‌کنند.

این روانشناس بالینی با اشاره به نقش والدین در کنترل استفاده کودکان از تلفن همراه اظهار کرد: کودکان رفتارهای اجتماعی را از طریق رفتارهایی که مشاهده می کنند یاد می گیرند. والدین باید ابتدا خودشان شیوه صحیح استفاده از موبایل را یاد بگیرند و از طریق رفتار خودشان آموزش های لازم را به کودکان ارائه بدهند. هم چنین سواد رسانه ای و اطلاعات والدین باید درمورد امکانات تلفن همراه بیشتر از کودکان باشد تا از این طریق بتوانند نظارت و مدیریت کافی در استفاده کودکان از تلفن همراه را داشته باشند.

وی با اشاره به سن مناسب تهیه تلفن همراه برای کودکان گفت: امروزه باورهای خانواده ها درمورد تکنولوژی و تلفن همراه درست نیست و تهیه گوشی های همراه را یک ضرورت دانسته و معتقدند اگر برای کودکمان تلفن همراه تهیه نکنیم با مهارت های اجتماعی مدرن آشنا نخواهد شد و سعی می کنند از طریق تهیه این ابزارها زمینه به روز بودن فرزندان را فراهم کنند که با این کار ارتباط کودکان با دنیای واقعی را کم می‌کنند.

وی ادامه داد: بهترین دوره سنی برای استفاده فرزندان از تلفن همراه دوره متوسطه دوم است لذا تهیه تلفن همراه در دوره ابتدایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

سطوت با اشاره به نقش معلمین در کاهش استفاده کودکان در تلفن همراه تصریح کرد: معلمین لازم است در فضای کلاس و از طریق آموزش های کودکانه که بصورت بازی صورت می گیرد ضرورت ارزش و اهمیت دوستی های واقعی را به دانش آموزان ارائه دهند و گرایش به ارتباطات واقعی را در کلاس تقویت کنند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.