پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

باید در هر شهر مازندران یک زورخانه وجود داشته باشد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری؛ حسن رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران، با همراهی بریمانی و ییلاقی معاونان اداره کل، روح الله طورسوادکوهی رئیس هیأت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و پیشکسوتان و ورزشکاران این حوزه به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه‌ای با آیت‌الله محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران دیدار کردند.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار جامعه ورزش استان مازندران، حضرت زینب (س) را پهلوان و قهرمان حقیقی در صحرای کربلا دانست و گفت : جای خوشحالی دارد که مازندران در همه رشته‌های ورزشی از جمله ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با امکانات حداقلی، بهره‌وری حداکثری دارد و افتخارات بزرگ کسب می‌کند.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: انسان باید هم در بُعد جسمی و جوارح و هم در بُعد معنوی و جوانح، پرورش یابد و حضرت علی (ع) در دعای خود می فرماید: خدایا هم جسم و هم روحم را قوی کن.

امام جمعه ساری گفت: مایه مباهات است که ورزش‌های بومی ما سرشار از ارزش‌های دینی و فرهنگ غنی و آمیخته به عشق اهل بیت (ع) است ، چیزی در در ورزش‌های وارداتی وجود ندارد و این نشان دهنده اینست که هرجا استعمار وارد شد ارزش های بومی را ازبین می برد و فرهنگ وارداتی را ترویج می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای هم به بُعد جسمانی و هم به ارزش‌های ما توجه دارد بیان کرد: این ورزش هم به جسم قدرت و هم به روح غنا می بخشد.

محمدی لائینی تاکید کرد؛ باید در هر شهر مازندران حداقل یک زورخانه وجود داشته باشد و این در فرهنگ ورزش ما تاثیرگذار است.

وی ماندگار شدن پهلوانانی مانند پوریای ولی و تختی را برجسته بودن ارزش‌های اخلاقی آنان دانست و گفت: به عقیده بنده تختی شهید شده است، هرچند عنوان ظاهری شهید را نداشته باشد. در حقیقت دو نوع شهید گمنام داریم؛ یکی اینکه شهادت معلوم ولی هویت معلوم نیست و دیگر اینکه هویت معلوم و شهادت معلوم نیست و پهلوان تختی از این نوع است.

وی ضمن تمجید از جایگاه شهدای حوزه ورزش استان گفت: اقدام ۲۰ ورزشکار مازندرانی که مقابل نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی حاضر به مسابقه نشدند کاری ستودنی است و بزرگترین اقدام در حمایت از مظلومان فلسطین است.

رنگرز : کارکرد مهم ورزش توسعه اخلاق و معنویت در جامعه است
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز در این دیدار با گرامی داشتن ۱۷ شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی گفت: ورزش پهلوانی رشته اصیل ایران و استان مازندران است که می تواند بصورت جدی در موضوعات اخلاقی و منش پهلوانی تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر معنویت در محیط ورزش افزود: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی متاثر از اخلاق و فرهنگ پهلوانی است و در خصوصیات اخلاقی نسل جوان و ورزشکار موثر است و ورزش اصیل ، انسانی و ایرانی ماست.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم ورزش توسعه اخلاق و معنویت در جامعه است که همه رشته ها چنین قدرت و ظرفیتی را نمی توانند ایجاد کنند.

رنگرز گفت : پهلوان باشی ایران زمین پهلوان جابر صادق زاده پهلوان شایسته مازندرانی است که با کسب هفت بازوبند پهلوانی پرافتخارترین ورزشکار کشتی پهلوانی معاصر ایران است و پهلوان روح‌الله طور سوادکوهی رئیس هیات ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان نیز از مفاخر این ورزش و سرمربی تیم ملی است .

وی بیان داشت؛ مازندران دیار علویان و بهترین پهلوانان را دارد و ورزشکاران این خطه در هر مسابقه با توسل به ائمه اطهار وارد مسابقه می شوند که نشان از روحیات بارز معنوی و اخلاقی ورزشکاران ماست.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران افزود: سال گذشته آئین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد را برگزار کردیم و امسال هم همزمان با میلاد امام رضا(ع) و جام تختی، مراسم رسم جوانمردی برگزار خواهد شد.

رنگرز در ادامه اظهار کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران با هدف ترویج معنویت و ادای دین به شهدای انقلاب، بزودی میزبان یک شهید گمنام دفاع مقدس خواهد بود و در پی آن نیز زورخانه شهدای گمنام در محوطه اداره کل ورزش و جوانان به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است؛ روح الله طور سوادکوهی رئیس و نادری نائب رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مازندران و یکی از پیشکسوتان این ورزش در این دیدار، به بیان گزارشی از عملکرد و دغدغه‌های خود در حوزه ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی پرداختند.

در پایان این مراسم از دو ورزشکار افتخارآفرین کشتی و ورزش زورخانه‌ای تجلیل شد و شال پهلوانی نیز به آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران اهداء شد.

  / ۸۶۰۵۹/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.