پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

باقی ماندن تنها 22 درصد گونه‌های گیاهی مازندران

0

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: ۲۴۸ گونه گیاهی در مازندران وجود دارد اما اخیراً مطالعات نشان دهنده آن است که فقط ۵۵ گونه از نوع خاص آن باقی مانده است

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، اسداله تیموری یانسری در اولین نشست زهکشی اراضی کشاورزی شمال کشور با بیان اینکه این گونه نشست‌ها باعث همدلی و همکاری بین دانشجویان و نهادها در استان می‌شود تا به نتایج تحقیق زودتر برسیم، اظهار کرد: دانشگاه کشاورزی ساری به عنوان مجری یکی از طرح‌های کلان استفاده نامتعارف آب در کشور است و امیدوارم بتوانیم در راستای اجرای طرح گام مؤثری برداریم.

وی با اشاره به اینکه مقاله‌های تحقیقاتی اساتید نشان دهنده عدم استفاده از زهکشی است، تصریح کرد: عدم استفاده باعث بروز آسیب‌های جدی در بخش کشاورزی شد و این ماندابی در طول سال در مازندران افزایش چشمگیری داشت که باعث افزایش ضریب استقرار آب در خاک‌ها دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: دستکاری های طبیعی یا ناخواسته تنوع گیاهی آنقدر معنی دار بود که تنوع‌های زیست گیاهی را کاهش داد.

تیموری یانسری در ادامه گفت: ۲۴۸ گونه گیاهی در مازندران وجود دارد اما اخیراً مطالعات نشان دهنده آن است که فقط ۵۵ گونه از نوع خاص آن باقی مانده است و هر چه تنوع بیشتر باشد باعث عملکرد بیشتری داشت و این به خاطر عدم استفاده از زهکشی است.

وی با بیان اینکه هر چه تنوع زیست گیاهی بیشتر باشد می‌توان به عنوان یک بستر از آن استفاده کرد و این باعث شد تا به یک تنوع محدود برسیم، افزود: امروزه می‌توان از زهکشی به عنوان نقطه عطفی استفاده کرد و به عنوان یک الزام باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در بخش کاربردی و اجرایی نیاز به حمایت جدی از سیاست گذاری‌های بالا دست تا در مقام اجرا در کشور وجود داشته باشد، گفت: حمایت نیروهای دولتی باعث می‌شود بتوانیم در برنامه ریزی ها، سیاست‌ها گذاری کلان کشاورزی و در جایی که افراط و تفریط آب زیاد داریم زهکشی به عنوان یک مؤلفه دیده شود.

تیموری یانسری با توجه به اینکه مازندران نیاز به کشت دوم دارد، خاطرنشان کرد: با نگاه سرمایه گذاری و با استفاده از فناوری و دانش می‌توانیم در حوزه‌های بخش زیست محیط و کشاورزی در مازندران فعالیت کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.