پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازی شورا با گزینه های دم دستی مسند شهرداری ساری

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، پیشنهاد گزینه‌ شهرداری ساری از بین افراد فاقد تجربه مدیریت شهری در شهرهای بزرگ و محدود شدن انتخاب به ۲ فردی که پیشتر نیز اسامی آنها برای این مسند مطرح و با احتمال عدم اقبال از سوی شورای اسلامی ناچار به انصراف شدند، به نظر می‌رسد ناشی از دایره تنگ مدیریتی حتی در نهاد مردمی همانند شهرداری نشات می‌گیرد که اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم را وادار کرد تا بدون پذیرش ریسک صرفاً به گزینه‌های دم دستی روی آورند که با چالش‌های موجود در شهرداری شاید نیاز به تجدیدنظر برای انتخاب این گزینه ها را جدی‌تر می‌کند.
چالش های پیشرو شهرداری ساری
بدهی چند صد میلیارد تومانی شهرداری ساری در یک قلم این بدهی صرفاً به تامین اجتماعی بابت حق بیمه کارگران و کارکنان این نهاد که حدود ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام شد و شهرداری را در زمره بزرگترین بدهکار این سازمان غیردولتی قرار داده است. بدهی به کارگران قراردادی، استخدام نیروهای مازاد در بدنه شهرداری که گفته می شود حداقل دو برابر نیروهای مورد نیاز این نهاد است، نداشتن درآمد پایدار شهری، نیمه کاره ماندن نیروگاه زباله سوز به عنوان یکی از حیاتی ترین پروژه های زیست محیطی، پایان یافتن ضرب الاجل مردم منطقه محل دفن زباله و چندین مشکل دیگر از چالش های پیشروی شهرداری مرکز مازندران است که به نظر می رسد حداقل از بین گزینه های موجود با سابقه کاری رتق و فتق کردن این امور را دشوار می کند.
سوابق گزینه‌های شهرداری ساری
سعید نجاریان با ۴۵ سال سن در حالی نامش به عنوان یکی از گزینه‌های نهایی از سوی شورای اسلامی شهرمطرح شد که نسبت به گزینه دیگر به دلیل حضور دو دوره ای در شورای اسلامی از شانس بیشتری برای رسیدن به ساختمان عمارت شهرداری ساری برخوردار است.
وی علاوه بر عضویت دو دوره ای در شورای اسلامی شهر ساری در این نهاد نیز در دوره اول حضور در شورای چهارم به طور کامل رئیس کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت و در دوره پنجم به دلیل برخی اختلاف نظرها فقط در سال اول ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت.
وی کارمند رسمی اداره کل نوسازی و مدارس مازندران بود که به نظر می رسد یکی از دلایل پرتابش به صندلی شورا را باید به حضور افزون بر ۱۷ ساله نجاریان در حوزه ورزشی به خصوص فوتسال شهروند جستجو کرد که حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار هوادار دارد.
عباس رجبی یکی دیگر از گزینه‌های روی میز شورا برای شهرداری ساری است که در سراشیبی دهه پنجم زندگی خود قرار دارد. ابتدا کارش را از مدیرعاملی تاکسیرانی شهرداری ساری شروع کرد و پس چند سال به عنوان شهرداری یکی از مناطق شهر ساری منصوب شد که این سمت نیز برایش شگون نداشت، چرا که به دلیل نامعلومی یکباره از سوی شهردار وقت عزل شد.
وی بعدها در سمت های دیگری چون مدیرعامل حمل و نقل و ترافیک شهری و پسماند به کارش ادامه داد و هم اکنون نیز مدیرعامل پسماند شهرداری ساری را بر عهده دارد.

ریسک پایین  گزینه های دم دستی 
رئیس شورای اسلامی شهر ساری دلیل مطرح شدن اسامی دم دستی به عنوان گزینه های نهایی مسند شهرداری این شهر را کاهش ریسک و تسریع در انتخاب شهردار مرکز مازندران دانست.
سید مسعود مدینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل تاخیر در انتخاب شهردار از بین گزینه های مختلف و اینکه احتمال تایید حکمشان نیز از سوی وزرات کشور با ریسک همراه است، ترجیح داده تا شهردار را از بین گزینه هایی انتخاب کند که اعضای شورا معرفی می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد تا گزینه های مهم در شورا مطرح و پس از بررسی سوابق آنها یک نفر به عنوان شهردار منتخب به وزارت کشور معرفی شو
د.
نبود محدودیت برای نامزدی پست شهرداری 

در حالی که رییس شورای اسلامی شهر ساری بالا بودن ریسک انتخاب گزینه های متعدد را دلیل  معرفی افراد دم دستی به عنوان گزینه شهرداری این شهر مرکز استان اعلام کرد، رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر ساری  اما می گوید: محدودیتی برای نامزدی افراد دیگری که مدارکشان به شهردارچی می خورد و از لحاظ توانمندی نیز خود را در چارچوب شهرداری می دانند ، وجود ندارد و این افراد می توانند نامزدی خود را برای این سمت اعلام کنند.
علیجان شمشیربند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این افراد می توانند با مراجعه به دفتر شورای اسلامی شهر ساری نامنویسی کنند و مدارک خودشان را برای بررسی صلاحیت ارایه دهند تا پرونده این افراد نیز در شورا بررسی شود و چنانچه دارای صلاحیت بودند، در صحن علنی رای گیری می شود و انتخاب این افراد با اعضای شوراست.
وی افزود : در مرحله اول فراخوان عمومی از سوی شورای اسلامی شهر داده شد و حدود ۷ نفر نامزد شدند که صلاحیتشان در شورای اسلامی مورد تایید قرار نگرفت.
وی خاطرنشان کرد: گزینه هایی که برای شهرداری ساری مطرح شدند، این افراد نیز از سوی اعضای شورا نامشان داده شد و پرونده آنها برای احراز صلاحیت در جلسه علنی اول مردادماه شورا بررسی می شود و چنانچه دارای احراز صلاحیت بودند، رای گیری برای انتخاب شهردار انجام می شود.
شهر ساری با حدود ۴۰۰ هزار جمعیت شهری و سه  منطقه شهرداری منطقه یک ،  دو و سه از اوخر اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل استعفای شهردار سابق این شهر و ارتقاء وی به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی به صورت سرپرستی اداره می شود و گزینه قبلی شورا برای شهرداری نیز با وجود رای اکثریت شورا از سوی وزارت کشور صلاحیتش رد شد.
/۱۸۹۹/۶۹۸۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.