پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازگشت سه هزار هنرمند صنایع‌دستی مازندران به کار در دولت تدبیر

0

سیف الله فرزانه روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی شهرستان آمل افزود : در حال حاضر هشت هزار هنرمند صنایع دستی در مازندران دارای شناسنامه هنری هستند.

وی با تاکید بر این نکته که ادامه حیات میراث فرهنگی و گردشکری بدون صنایع دستی صرفا انحراف و طی کردن مسیر اشتباه است ، گفت : اشتغال زایی در بخش صنایع دستی کم هزینه تر از حوزه گردشگری است و برای بهره‌گیری از بستر گردشگری باید ابتدا صنایع دستی را تقویت و فعال کنیم.

فرزانه فروش سالانه صنایع دستی در مزاندران را ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : حتی این رقم نیز قابل قبول نیست و باید صنایع دستی به چرخه اقتصادی واقعی خود بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اظهار این که احیای صنایع دستی با بخشنامه و آئین نامه ممکن نخواهد بود، گفت: بازآفرینی و حیات بخشی صنایع دستی منسوخ شده مازندران فقط با دست های هنرمندان فراموش شده در شهر و روستاهای استان ممکن است.

وی افزود : همه نهادها ودستگاه ها از جمله میراث فرهنگی وظیفه حمایت از صنایع دستی و دست ساخته هنرمندان بومی را دارند ، اما آنچه توان احیای این صنعت را دارد عزم خود هنرمندان است.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی در مصلی

امام جمعه شهرستان آمل نیز در این مراسم از هنرمندان شهرستان برای برپایی نمایشگاه فروش صنایع دستی در محل مصلی دعوت کرد و گفت: این امکان به صورت رایگان در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی افزود : درب مصلی شهر بر روی تمامی هنرمندان باز است و هیچ هزینه ای برای هنرمندان صنایع دستی جهت برپایی نمایشگاه و فروش صنایع دستی دریافت نخواهد شد و هیچ محدودیتی برای تامین فضا هم وجود ندارد. 

وی توضیح داد : مصلی شهرستان به خاطر تردد بالای مردم و قرار گیری در مرکز تجاری شهر برای فروش صنایع دستی جای مناسبی خواهد بود و هنرمندان می توانند با سازه‌های سبک نمایشگاه برپا کنند. 

مرتضوی شهرستان آمل را مدیون فرهنگ و صنایع دستی آن دانست و افزود: هر دستگاه و نهادی در زمینه حمایت از هنرمندان صنایع دستی قدم بردارد به مسئولیت و دین خود عمل کرده است . 

در این مراسم که با عنوان ” هنر ماه ” برگزار شد ، از چند تن از پیشکسوتان صنایع دستی آمل به خاطر سال‌ها خدمت در زنده نگه داشتن هنر دست و انتقال این هنر به نسل‌های آینده تجلیل شد. 

برگزاری آیین هنرماه با هدف گرامیداشت مقام هنر و هنرمندان صنایع دستی از سال ۹۶ در مازندران برای نخستین بار آغاز شد و امروز نیز نهمین آئین آن در آمل برگزار شد. 

در مراسم امروز از چهار هنرمند شهرستان آمل شامل استادان محمدمحسنی در رشته خراطی، علی حیدری در رشته نمد مالی، نوروز علی بابایی در رشته لاک تراشی و زهرا غریقی در رشته لباس سنتی تجلیل و به آنان به رسم یادبود لوح سپاس اهداء شد.

شهرستان ۴۹۰ هزار نفری آمل یکی از غنی ترین مناطق استان مازندران از نظر بافت روستایی ، صنایع دستی و هنر است . 

این شهرستان دارای حدود یکصد هنرمند صنایع دستی دارای شناسنامه هنری و بیش از یکهزار هنرمند صنایع دستی غیر رسمی است. نمدمالی، تولیدات لباس های سنتی و بومی مازندرانی ، لاک تراشی و سفالگری از مهم ترین صنایع دستی آمل محسوب می شود. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.