پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

"بارهنگ" گیاهی پرکاربرد در مبارزه با عفونت

0

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت : “بارهنگ” در درمان عفونت ها بسیار موثر است.

سمیه نقیبی در گفت و گو با ایسنا در مورد خواص گیاه “بارهنگ” گفت : “بارهنگ”  که در هند به عنوان داروی زندگی شناخته می شود، یکی از گیاهان دارویی بومی مازندران است که اکنون در تمام دنیا کشت آن رونق دارد. “بارهنگ” با نام علمی   major plantagoاز خانواده بارهنگیان، گیاهی پایا با ظاهر بی کرک یا کمی کرکپوش و ریشه ای کوتاه است.

این کارشناس گیاهان دارویی یادآور شد: ساقه گیاه “بارهنگ” به طول 10 تا 70 سانتی متر با برگ های طوقه ای تخم مرغی پهن با سه تا نه رگبرگ قوی و برجسته  کامل یا در حاشیه، دارای دمبرگ نسبتا بلند است. این گیاه دارای گلهای سبز متمایل به قهوه ای کوچک و زمان گل دهی آن از اردیبهشت تا شهریور ماه است.

وی یادآور شد :دانه های بارهنگ تیره، کوچک و تخم مرغی شکل و نهان در میوه ای پوشینه که به صورت کپسول تخم مرغی است. دانه ها را از اواسط فصل بهار به بعد جمع آوری می کنند اما برگ های آن قبل از کامل شدن بذر باید جمع آوری شود.

نقیبی تصریح کرد: مخلوط “بارهنگ”، قدومه” ، “به دانه” ، “تخم شربتی” و “اسفرزه” به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده سرفه و خارش‌های گلو مصرف سنتی دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: ریشه، برگ و دانه این گیاه اثر نرم کنندگی دارد و از آنها به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده ناراحتی های آسم مرطوب،اسهال های ساده و ورم مخاط دهان نیز استفاده می شود.

نقیبی با اشاره به اینکه گیاه بارهنگ در درمان عفونت ها بسیار موثر است، یادآور شد:جوشانده دانه “بارهنگ” به رفع بیماری های التهابی کلیه و مثانه کمک می کند.

وی گفت : برگ بارهنگ ضد عفونی کننده و خلط آور خوبی برای دستگاه تنفسی است. گیاه بارهنگ قابض کننده برونش ها، کاهش دهنده چربی ها، بند آورنده خون، ادرار آور و مسهل نیز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.