پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بارندگی‌های مازندران خارج از فصل است

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: بعضی از خروجی‌ها نشان می‌دهد که بارندگی‌ها افزایش پیدا کرد اما خارج از فصل بوده که آن هم به علت تغییر اقلیم است.

نوروز ولاشتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بارندگی در فصل زمستان کمتر از پاییز است، اظهار کرد: بارندگی در فصل زمستان به حد نرمال خود خواهد رسید و این امر در بلند مدت خود را نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم یعنی متوسط دراز مدت یک متغیر اقلیمی که با وجود زمان تغییر پیدا می‌کند و وقتی تغییر پیدا کرد براساس مباحث آماری توزیعی به نام توزیع نرمال به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: توزیع نرمال در نیم تا یک درجه خود را زیاد نشان نمی‌دهد اما در مدت زمانی ۳۰ تا ۵۰ سال این توزیع پدیده‌ای به نام پدیده حدی به وجود خواهد آورد و علاوه بر جابجایی فصل این پدیده حدی خود را به خوبی نشان خواهد داد.

ولاشتی با اشاره به اینکه در باران‌های اخیر خطری مازندران را تهدید نکرده است، یادآور شد: بارندگی‌های اخیر برای مرکبات اثر بخش است چراکه ظرفیت گرمایی ویژه باران هنگام باریدن زیاد می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.