پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بابل می‌تواند “شهر تالابی بین‌المللی کنوانسیون رامسر” شود

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: ژاله امینی صبح امروز در همایش تالاب‌ها در بنیاد علمی حریری بابل با بیان اینکه امیدوارم بیش از پیش شاهد کارهای خوب بنیاد علمی حریری در بابل باشیم، اظهار کرد: در ۲ فوریه ۱۹۷۱ کنوانسیون تالاب‌ها و زیستگاه‌های با اهمیت با امضای ۱۸ کشور در رامسر منعقد شد و در تاریخ ۲۱ دسامبر ۱۹۷۵ نیز لازم‌الاجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۷۱ کشور در جهان عضو کنوانسیون هستند، تصریح کرد: امروز از دو تالاب بابل بازدید داشتیم که اداره ‌کل محیط ‌زیست مازندران درصدد ثبت این دو تالاب در سطح ملی  است.

نماینده دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: تالاب مرزون‌آباد بابل می‌تواند نمونه شماره یک کنواسیون رامسر محسوب شود.

امینی ادامه داد: در میان ۸۴ تالاب کشور، ۳۶ تالاب در قالب ۲۵ عنوان به کنوانسیون معرفی شده است.

وی با بیان اینکه خروج تالاب انزلی و شادگان برای جلوگیری از تخریب در اولویت هستند، افزود: کشور ایران هر ۳ سال یکبار اقداماتی را که انجام می‌دهد را به کنوانسیون رامسر گزارش خواهد داد.

فاضلاب شهری، بیمارستانی و سنبل آبی از مخاطرات تالاب نیلوفر بابل است

عزیر عابسی عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه تالاب‌ها پیکرهای آبی هستند که ممکن است شور یا شیرین باشند، بیان کرد: ارزش اکوسیستمی و اکولوژیکی که تالاب‌ها ایجاد می‌کنند، می‌تواند نقش موثری در تامین غذا، تفرج تا کنترل سیلاب داشته باشد.

وی افزود: مازندران شاید جزء خاص‌ترین مناطق کشور باشد که به صورت طبیعی و انسان ‌ساخت مملو از تالاب‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل تصریح کرد: به طور خاص شهر بابل این شانس را داشته که یکی از این تالاب‌ها را در حریم شهری خود حفظ کند.

عابسی با بیان اسنکه نیمی از محدوده تالاب نیلوفر ساخت ‌وساز انجام شده است و ما نگران افزایش ساخت‌وسازها هستیم، یادآور شد: تالاب‌ها این توانایی را دارند که آلودگی آب را وارد خود کرده و آب تصفیه شده را خارج کنند.

وی اظهار کرد: در آزمایشاتی که انجام شد، در تابستان میزان آلودگی آب ورودی این تالاب (BOD5) آن ۱۰ بود و خروجی آن به ۴ رسید اما ورود فاضلاب نیز، ظرفیتی دارد، اگر همچنان ورود فاضلاب را به داخل تالاب داشته باشیم، در آینده این تالاب دچار مشکل زیست‌ محیطی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل خاطرنشان کرد: بحث فاضلاب بیمارستانی، فاضلاب شهری و رشد گونه سنبل آبی از مخاطرات مطرح در این تالاب هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.